ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Eon

Sveriges mest sålda tandborste tillverkas med solenergi

Bilden av en fabrik som spyr ut rök är vida spridd, inte minst på de vägskyltar som finns vid industriområden.
Men bilden är daterad, menar Joel Eklund, vd för Tepe, som sedan början av året har Malmös största solcellsanläggning på tandborstfabrikens tak i Malmö.
– Den är gravt missvisande för vår verksamhet som präglas av teknisk innovation, ren arbetsmiljö och definitivt inga skorstenar, säger han.

Läs mer om solceller för företag  

Malmöbaserade TePe är ett privatägt företag som sedan 1965 tillverkar tandborstar, interdentalborstar och andra munhygienprodukter.
I dag är de Sveriges ledande tillverkare på området men också ett internationellt företag med huvuddelen av försäljningen på export.
TePe:s vd Joel Eklund, barnbarn till grundaren Henning Eklund, brinner för långsiktighet och för honom är det självklart att vara med och bidra till en mer hållbar värld.
Sedan början av året produceras därför deras produkter med hjälp av solceller som har monterats på taken till fabriken som ligger i Fosie i Malmö.

Anläggningen är med sina 2600 kvadratmeter Malmös största och beräknas producera 15 procent av energiförbrukningen i den byggnad den sitter på. Resterande behov köper de sedan tidigare in från 100 procent förnybara källor.

– Det finns många goda skäl att installera solceller. Ekonomiskt blir det en bra affär även om det kräver ett långt perspektiv för att räkna hem. Egenproducerad el kan fungera som en backup vid strömavbrott och man kan också se det som en naturlig hedgning mot högre elpriser i framtiden, säger Joel Eklund och fortsätter:

– Sen är det en väldigt häftig känsla när kraften från solens strålar går direkt in i fabriken och driver tandborstmaskinerna. Som privatägt företag är det naturligt för oss att ha ett mycket långt tidsperspektiv på våra investeringar och att också väga in påverkan på vår omvärld.

 TePe:s produktion är i gång dygnet runt och de hoppas kunna använda så mycket som möjligt av den producerade elen själva, men det finns också möjlighet att sälja tillbaka el till nätet om anläggningen skulle generera mer än deras behov.
I framtiden hoppas Joel Eklund på en att batteritekniken ska ha utvecklats så mycket att de kan lagra sin lokalt producerade el.
TePe:s vd vill förändra bilden av hur vi ser på industrier.

– Trafiksymbolen för ett industriområde är en väldigt daterad bild med en skorsten som spyr ut rök. Den är gravt missvisande för vår verksamhet som präglas av teknisk innovation, hög automationsgrad, ren arbetsmiljö och definitivt inga skorstenar.

 Han skulle gärna se att symbolen byttes ut, vilket faktiskt redan har skett i Fosie där TePe huserar.

– I samband med att vi invigde solcellsanläggningen passade någon på att snygga till skylten som leder in till oss. Vem vet, kanske kan det inspirera Trafikverket eller vem det nu är som ansvarar för landets vägskyltar att uppdatera sin bild av modern industri? Det är väldigt viktigt att sprida den korrekta bilden av vad modern industri faktisk är, bland annat för att attrahera talanger.

 Att välja E.ON för sin solcellsanläggning var inget svårt val, enligt Joel Eklund.

– De hade det bästa erbjudandet i fråga om pris, prestanda och garantier. Eftersom det här är en väldigt långsiktigt investering fäste vi stor vikt vid att hitta en stabil samarbetspartner som kan förväntas finnas kvar under lång tid framöver. I E.ON hittade vi en partner med långsiktiga hållbarhetsambitioner som harmonierar väl med vår inställning och samarbetet har fungerat utmärkt.

 Nu hoppas han att fler företag hakar på – och utmanar TePe och deras rekordstora anläggning.

– Rekord är till för att slås och ingen blir gladare än jag om vi får se fler större anläggningar i Malmö. Särskilt glad skulle jag bli om vi inspirerade annan tillverkande industri. Sen har vi en del takyta kvar på andra byggnader på TePe så det är inte omöjligt att vi i framtiden försöker ta tillbaka rekordet om vi blir av med det, avslutar han.

 Upptäckt fördelarna med solceller för ditt företag 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Eon och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies