ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Eon

Så ska livsmedelsföretaget Orkla Foods minska sitt klimatavtryck

Besparingsmålen är tydliga – 2025 ska Orkla Foods ha minskat sin energianvändning med 30 procent och därmed också sitt klimatavtryck.

För att nå hela vägen har företaget tagit hjälp av E.ON i ett ambitiöst treårsprojekt.

Läs mer om hållbara energilösningar för företag

15 000 ton – så mycket sylt, mos och marmelad produceras varje år i Orkla Food Sveriges anläggning i Tollarp utanför Kristianstad.

Här står hållbarhetsfrågan högt upp på agendan. De har satt upp stenhårda miljömål för alla sina verksamheter i Sverige. Redan år 2025 ska de vara bäst i branschen inom hållbarhetsområdet. Och visionen är att energianvändningen sedan 2014 ska ha minskat med 30 procent senast 2025.

I Tollarp har samarbetspartnern E.ON gått igenom fabrikens processer för att undersöka vilka effektiviseringar som kan göras. Analysen kom snabbt – det fanns utrymme för flera förbättringsåtgärder.

– Bland annat upptäckte vi ett ångläckage som gör att fabriken använder energi till ingen nytta när produktionen står stilla. Vi såg också att pann- och värmesystemet kan optimeras och att det finns en stor förbättringspotential i ventilationssystemet, säger Niclas Hackfelt, affärsingenjör på E.ON Energilösningar. 

Stor minskning av koldioxidutsläpp

De föreslagna åtgärderna beräknas ge en energibesparing på 3 000 MWh per år – vilket motsvarar en minskning med 30 procent jämfört med nuvarande nivå. Räknat i koldioxidutsläpp handlar det om en besparing på cirka 500 ton per år.

– Ifjol genomförde och installerade vi en rad åtgärder i Tollarp. Det känns roligt att vi kan börja skörda resultaten och se att siffrorna verkligen verifierar de antaganden vi gjorde i början av processen, säger Niclas Hackfelt. 

Emelie Zakrisson, Energy Programme Manager på Orkla, konstaterar att produktionen har högsta prioritet att det därför är svårt att hinna med projekt inom energieffektivisering. 

– För att snabba på arbetet valde vi att samarbeta med E.ON, dels för att avlasta vår personal men också för E.ON:s kompetens på området, säger hon.

Smart system i ”ketchup-Meckat”

Även i Orklas anläggning i Fågelmara, som brukas beskrivas som ”Sveriges ketchup-Mecka”, ska ett liknande projekt implementeras under året. Här var grundtanken att spillvärme skulle utnyttjas i ett av stödsystemen, men efter en fördjupad analys såg man ganska snart att det varken fanns spillvärmevolymer eller avsättningsbehov för en lönsam investering.

– Vi tog därför ett nytt grepp och utgick istället från de kundspecifika processerna vilket ledde till både en ökad produktionskapacitet och ökad energieffektivitet. Det sparade naturligtvis direkt en avsevärd mängd energi, men innebar också lägre produktionskostnader. Sammantaget gav det en ekonomisk besparing som möjliggjorde ytterligare åtgärder, berättar Niclas Hackfelt och fortsätter:

– Alla investeringar ska återbetalas med en relativt kort tidshorisont, vilket var ett krav från Orklas sida. Energibesparingsåtgärderna ska inte bara gynna miljön, de ska vara lönsamma också – både för Orkla och för oss.

Enligt Emelie Zakrisson är det ännu för tidigt att säga något om utfallet i Fågelmara:

– Men vi ser att vi når resultat och att arbetet har varit uppskattat på siterna. Tillsammans kommer vi även använda oss av E.ON:s kompetens på anläggningar utanför Sverige.

Orkla har för dessa investeringar även blivit beviljade stödpengar via Energimyndighetens program Energisteget.

Så kan ditt företag göra skillnad på riktigt

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Eon och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer