ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Eon

ICA-handlarens gröna mål – på tallriken och för klimatet

För att minska sitt klimatavtryck har ICA-handlaren Martin Persson monterat 800 solcellsmoduler på taket till sin butik.

Tack vare det har han under sommarmånaderna sänkt sina energikostnader med 415 000 kronor.

– Vi har gröna mål, både på tallriken och när vi jobbar med energi och miljösmarta val, säger Martin Persson.

Kom igång med solceller

I samband med att Martin Persson, ägare av ICA Kvantum i Falkenberg, såg över sin energiförbrukning fattade han beslutet att själv börja producera el på taket av sin affär. Lösningen med 800 solcellsmoduler är en del av ett omfattande hållbarhetsarbete och installationen gjordes tillsammans med E.ON i januari 2019.

Anläggningen har en beräknad produktion på 230 000 kWh/år , vilket motsvarar ungefär årsförbrukningen för 90 villor och används bland annat till stora kyl- och fryssystem och fläktar. På sommaren när de producerar som mest blir de näst intill självförsörjande på energi.

Laddstolpar till kundernas elbilar

Solpanelerna är en av flera åtgärder som familjeföretaget har gjort för att minska sitt klimatavtryck. Bland annat har de sett över all belysning med led-lampor och rörelsesensorer, de har installerat mer energieffektiva kylar och på parkeringen utanför finns fyra laddstolpar med plats för 8 elbilar som kunderna kan använda gratis under tiden som de handlar i affären. Dessutom har de sett över matsvinnet och sopsorteringen för att minska sin miljöpåverkan.

– Att tänka hållbart ur ett företagsperspektiv är en hygienfaktor i dag. Man måste bara göra det. Har man ett företag och inte fokuserar på detta så kommer man inte att finnas kvar i framtiden, säger Martin Persson.

”Vi fyllde hela taket med panel”

I samarbete med E.ON tog de fram ett system som var så effektivt som möjligt för affärens behov. Solpanelerna är monterade över hela taket och har anpassats till hur energiförbrukningen är fördelad över dygnets timmar.

– Vi såg på olika tekniska lösningar för hur vi ska vrida och vända dem och kom fram att vi skulle fylla hela taket med så mycket panel som möjligt. Butiken använder väldigt mycket el för bland annat kylmaskiner och ventilation. Vi placerade panelerna så att de kan producera inte bara mitt på dagen utan från tidig morgon till sen kväll, säger Johan Hörlin på E.ON.

Installationen tog ungefär en månad och innebar komplicerade elarbeten med växelriktare, 6 000–7 000 meter likströmskabel och två starka växelströmskablar. Från mars var den egna produktionen av energi i gång.

För Martin Persson har samarbetet med E.ON varit en stor trygghet, då de har stått för allt från den tekniska analysen och montering till pappersarbete och uppföljning.

– Arbetet gick till och med lite snabbare än utlovat och de följde offerten som de lämnade till punkt och pricka. Det är en trygghet för mig att veta att det stämmer när jag får fakturan, berättar Martin Persson.

415 000 kronor lägre energikostnad

Från att vårsolen började lysa på panelerna och generera energi har företaget under perioden maj till och med augusti minskat sina energikostnader med 415 000 kronor jämfört med föregående år. Vinsten beror bland annat på att de har kunnat reducera energitopparna och vissa månader under året kommer de till 90 procent vara självförsörjande.

Men trots alla fördelar är drivkraften inte främst ekonomisk.
– Jag får ihop kalkylen utan problem, men jag hade gjort det även om det var en nollkalkyl också. Det är värdet som vi har fått utöver detta i marknadsvärde mot kunden och positiv respons från kunderna som är det viktiga. Det är så stort och helt fantastiskt, berättar Martin Persson. 

Exakt hur mycket el som verkligen produceras följer han dagligen i en app, ­­men snart kommer även kunderna att kunna följa produktionen av hållbar el på en tv-skärm i butiken.

– Jag vill göra något som känns bra i magen och kunna visa att jag faktiskt har tagit ställning. Klimatomställningen är nödvändig för en hållbar framtid, säger Martin Persson.

Därför är solceller en bra affär 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Eon och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer