Annons
Innehåll från EnergiEngagemangAnnons

Säkra ett stabilt lågt elpris med en egen solvision

Jonas Almquist är chef för avdelningen för stora bolag på solcellsföretaget EnergiEngagemang.
Jonas Almquist är chef för avdelningen för stora bolag på solcellsföretaget EnergiEngagemang.

Solenergi är ett snabbt och enkelt sätt att skapa bättre ekonomi i företaget och bidra till minskade utsläpp. Men för den som ser till en större helhet finns ännu större möjligheter. Genom att ta fram en solvision kan solenergi bidra till såväl kortsiktiga som långsiktiga mål och samtidigt bli en viktig del av företagets framtida utveckling.

Läs mer om hur solvisionen kan hjälpa ditt företag 

– Med en solvision kan stora företag med komplexa strukturer få överblick på potentialen utifrån flera parametrar, och på sätt vara säkra på att få maximal avkastning, säger Jonas Almquist, chef för avdelningen för stora bolag på solcellsföretaget EnergiEngagemang.

För att större företag som vill satsa på solenergi ska kunna göra en genomtänkt, långsiktig och lönsam investering har företaget tagit fram något man kallar för en solvision.

– En solvision är en plan som vi gör tillsammans med kunden. Där sätter vi tydliga mål för var de vill vara om tre till fem år, till exempel vilket elpris de vill ha, hur mycket koldioxidutsläppen ska minska och vilken avkastning de vill ha på sina investeringar.

Nästa steg i arbetet är att kunden tillsammans med EnergiEngagemang inventerar hur möjligheterna ser ut för solceller på företagets olika anläggningar.

– Dels tittar vi på vad tak och eventuell mark har för förutsättningar, dels om de har hyresgäster de kan sälja elen vidare till, hur nätfrågan ser ut, om det finns möjlighet att komplettera med energilager och så vidare. Då ser vi ganska snart var det är mest lönsamt att börja, och vilka platser som inte har lika goda förutsättningar.

Förslag på en årsplan

Utifrån inventeringen presenterar EnergiEngagemang ett förslag på en årsplan, där man går igenom vilka åtgärder och investeringar som är bäst att göra när.

– Men det här inte något statiskt dokument, utan inför varje år gör vi en avstämning. Vi ser vad som har gjorts och vad som har uppnåtts i förhållande till målen i solvisionen, men också om de yttre eller inre förutsättningarna har förändrats. Till exempel kanske företaget har ändrat sig och kan tänka sig en lägre avkastning förutsatt att koldioxidutsläppen minskar snabbare. Och då anpassar vi planen utifrån det. 

Men det är inte bara solceller som ingår i solvisionen. För EnergiEngagemang är det lika viktigt att se vilka möjligheter kunden har att skapa ännu mer oberoende och lönsamhet. Till exempel kan man erbjuda finansiering av anläggningen så att företaget slipper använda eget kapital.

– Men vi arbetar också med energilager, det vill säga batterier. De kan idag skapa en fantastisk möjlighet att använda solenergin på ett mer flexibelt sätt, samtidigt som företaget kan sälja kapacitet till Svenska Kraftnäts frekvensreglering, något som ger väldigt god lönsamhet.

Det allra viktigaste med solvisionen är dock den trygghet den ger, med exakta ramar och kriterier för vad kunden vill uppnå och hur.

– Då blir det lättare att både ta beslut och göra uppföljningar. Samtidigt har vi hela tiden har örat mot rälsen och kan löpande uppdatera dig på vad som händer inom det här minst sagt föränderliga området. Känner du att dagens situation med höga elpriser gör dig frustrerad, då finns det lösningar och vi är här för att hjälpa dig att implementera dem på det sätt som passar just din verksamhet. 

Läs mer om hur solvisionen kan hjälpa ditt företag 

Mer från EnergiEngagemang

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EnergiEngagemang och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera