1515
Innehåll från Elon BusinessAnnons

Så jobbar vi från projektering till inflytt

Med lokal närvaro och starkt engagemang från samverkande entreprenörer finns Elon med i hela byggprocessen, från ritbord till uppföljning och underhåll. En av eldsjälarna är Fredrik Nilsson, som har expanderat Elon-butiken i Alingsås till en omfattande installations- och serviceverksamhet för bygg- och fastighetsbolag.

Läs mer om Elon Business  

Allt fler företagskunder upptäcker styrkan i Elons kombination av fackmannakunskap och produktbredd, som tillhandahålls genom ett rikstäckande nätverk av lokala entreprenörer.

– Vi är gärna med under hela projekteringstiden, från ritning till leverans och eftermarknad. I hela Sverige finns runt 350 Elon-butiker som i samverkan med vår centrala organisation kan erbjuda snabb leverans och service, säger Jessica Söderlindh, försäljningschef vid Elon Business.

Ett exempel är Fredrik Nilsson. När han tog över Elon-butiken i Alingsås 2008 omsatte den runt 15 miljoner kronor per år och hade tre anställda. I dag är de 25 anställda och omsätter runt 100 miljoner kronor i företaget Elcomfortgruppen i Väst, som utöver butiken  också levererar såväl produkter som service- och installationstjänster till nyproduktioner och renoveringsprojekt i regionen.

– Vi har vuxit med våra kunder. Bygg- och fastighetsbolag efterfrågar i allt högre grad smidiga helhetslösningar som underlättar arbetet från projektering till inflytt. Vi är med i hela processen och kontaktar vanligen platsledningen på byggarbetsplatsen för uppstartsmöte ett år innan vi ska leverera vitvaror, säger Fredrik Nilsson.

Väl intrimmad process

Den långa framförhållningen välkomnas av kunderna, som därmed kan se över installationsförutsättningarna på bygget i god tid före leverans.

– Tillsammans går vi igenom mått, höjder, elektrisk spänning och var eluttagen ska sitta för varje maskin. Lika viktigt är att det finns tillgång till hissar och plats för uppställning och emballagehantering. För när leveransen väl ska ske måste allt flyta smidigt, säger Fredrik Nilsson.

Han poängterar att kylskåp, ugnar, tvättmaskiner och andra vitvaror är både skrymmande och stöldbegärliga – och därför behöver bäras in så fort det går:

– Vi har en väl intrimmad process som är optimerad för att inte störa resten av byggprocessen. Det är något som imponerar på våra kunder. Nyligen levererade vi vitvaror till ett bygge med 80 lägenheter. Lastbilarna rullade in tidigt på morgonen, och vid lunch var samtliga produkter inburna i respektive lägenhet och installation påbörjad.

Fackmannakunskap och produktbredd

Fredrik Nilsson har egna tekniker anställda som sköter installation och service enligt kvalitetssäkrade rutiner. Företaget samverkar också med andra lokala Elon-entreprenörer för att tillgodose kundernas behov oavsett var i landet de har sina byggprojekt.

– På så sätt hjälper vi till exempel en av Sveriges största fastighetsägare med produkter, reparation och installation till deras bestånd i Göteborg, Stockholm och Malmö. Tack vare den lokala närvaron kan vi snabbt vara på plats och åtgärda eventuella fel som uppstått, säger Fredrik Nilsson, som ser ett växande intresse för Elons erbjudande bland företagskunderna:

–Vi jobbar med samtliga varumärken i branschen, kan offerera en flexibel mix av vitvaror i ett och samma byggprojekt, och ombesörjer servicegaranti under fem år efter inflytt. Det ger en trygghet som våra beställare uppskattar.

 

 

 

Mer från Elon Business

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Elon Business och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?