1515
Innehåll från Elon BusinessAnnons

Här är framtidens kök

Jessica Söderlindh är försäljningschef vid Elon Business.
Jessica Söderlindh är försäljningschef vid Elon Business.

Smart förvaring, flexibel design och hållbara material – det är några av de trender som Elon Business försäljningschef Jessica Söderlindh ser när det gäller hemmets hjärta, köket. Som svar på trenderna lanserar Elon flera egna varumärken, till exempel Nordanro för kök och Elvita för vitvaror, småel och belysning.

Läs mer i Elon Business guide till smarta och hållbara lösningar 

Vi befinner oss i en orolig tid. Medan pandemin härjar vänder vi blickarna mot hemmets naturliga samlingsplats, köket, som måste kunna växla mellan olika funktioner under dagens lopp.

– Köket har alltid stått i fokus för familjer som kämpar med att få ihop vardagspusslet, och det har blivit än tydligare nu under pandemin. Folk vill ha flexibla lösningar anpassade efter varierande behov, tycke och smak. Samtidigt ökar kraven på hållbarhet. Många efterfrågar gedigna material och produkter som tål hög användning, säger Jessica Söderlindh vid Elon Business.

Matlagning med ånga

Direktkontakten med konsumenter i de 350 Elon-butikerna runt om i Sverige kommer till nytta även för Elons företagskunder inom nyproduktion, löpande förvaltning och renovering.

– Slutkunderna kan komma in till oss när de väljer mellan olika tillvalspaket och få hjälp av våra kompetenta köksritare. De är vana att ta ett helhetsgrepp kring inredning, vitvaror och annan köksutrustning för att få till en långsiktigt fungerande lösning, säger Jessica Söderlind.

Hon nämner matlagning med ånga som en het trend många inspirerats av under semesterresor i Asien, och nu själva vill kunna experimentera med i det egna köket:

– Har man satsat på en ångugn av hög kvalitet är det förstås viktigt att även köksskåp och luckor tål ånga. Det är något vi tagit fasta på vid utvecklingen av vårt eget köksvarumärke Nordanro, med hållbara förvaringslösningar och flexibel utformning. Även när det gäller vitvaror, småel och belysning har vi skapat ett eget varumärke, Elvita, där vi med Elons 50-åriga historia som bas har plockat in det bästa från vad kunderna vill ha till ett rimligt pris.

Självdoserande diskmaskin

Ett exempel är Elvitas nya spisar, med induktionshällar som anpassar värmen efter storleken på kokkärlen, och ugnar som praktiskt taget rengör sig själva med hjälp av ett ångrengöringsprogram.

På sikt ser Jessica Söderlindh allt fler digitala lösningar göra sitt intåg i våra kök. Smart uppkopplad teknik svarar mot såväl nya hållbarhetsideal som längtan efter en bekvämare vardag.

– Med kameror inbyggda i kylskåpet går det till exempel att ha stenkoll på vad som finns i kylen även när man står i affären, så att man slipper köpa hem onödiga råvaror. Den självdoserande diskmaskinen är en annan produkt vi tror kommer få stort genomslag på privatmarknaden. Den finns redan på många förskolor för att säkerställa att barn inte kommer åt diskmedel. Även i hemmaköket är det ett bekvämt sätt att undvika onödig överdosering som sliter på både maskin, porslin och miljö, konstaterar Jessica Söderlindh.

Läs mer i Elon Business guide till smarta och hållbara lösningar 

 

 

Mer från Elon Business

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Elon Business och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?