1515
Innehåll från Element Logic SwedenAnnons

Med utrymme att växa – så blir du konkurrenskraftig med ditt lager

Med en växande e-handel och hög konkurrens medföljer höga krav från slutkonsument. Det ska vara smidigt, enkelt och gå snabbt. Det här innebär att produkten snabbt ska packas och lämna lagret. Det kan den tack vare ett automatiserat lagersystem som du både sparar tid och pengar på - möt Element Logics Autostore. 

Detaljhandeln genomgår en stor digital omställning som påskyndats i spåren av Corona. En omställning som företag snabbt måste anpassa sig efter. För att konstant kunna erbjuda bra priser, bra service, och snabba leveranser, krävs ett effektivt lagersystem. Den lösningen sitter Element Logic på. Med deras automatiserade lagersystem Autostore optimerar du din lageryta tack vare snabba plockrobotar och staplade lådor i ett ramverk. 

– Med Autostore kommer varan till plockaren och inte tvärtom. Med lösningen sparar du enormt mycket tid och yta, men även kostnader. Din e-handel blir kostnadseffektiv och kan stå sig i en hård konkurrens, förklarar Thomas Karlsson, vd Element Logic Sweden.

Hur funkar det? 

Autostore består av plastlådor staplade på ett vanligt golv som innehåller produktsortimentet med ett tillhörande ramverk av aluminium där batteridrivna robotar kör och hämtar samt lämnar lådorna till personal vid plockstationer. 

Med Autostore sparar du upp till 80 procent golvyta jämfört med ett manuellt lagersystem. Det innebär att du får plats för mer varor och har möjlighet att snabbt, enkelt och flexibelt bygga ut AutoStore när det behövs. Systemet kan byggas i vilken geometrisk form och storlek som helst, i befintlig eller ny byggnad. Samtidigt som den dagliga driften kan fortgå.  

–  Har du en befintlig lagerlokal med ett manuellt system är det inga problem att byta ut det mot Autostore. Det fungerar lite som ett legobygge, det kan byggas på snabbt och riskfritt när behovet uppstår, säger Thomas Karlsson. På det sättet behöver man inte se långt in i framtiden och gissa hur behoven ser ut då utan man kan istället bygga sin automationslösning utifrån i princip dagens behov.

– Ett sådant flexibelt automatiskt system är en stor fördel i en tid med ständig förändring och snabba omställningar, fortsätter han. 

Därför ökar du din konkurrenskraft med automatisering med AutoStore

Element Logic har i dag kunder över hela Europa. Bland dem hittar vi Jollyroom, en av Nordens  snabbast växande e-handel inom barn och babyprodukter som behövde utrymme att växa, Boozt, vars behov av lagringsutrymme minskat till en fjärdedel jämfört med gamla lagringssystemet, och XXL med Autostore-lager i Norge, Sverige och nu som även valt att bygga ett AutoStore-lager i Österrike på grund av att man söker ökad konkurrenskraft där.

– Istället för att exempelvis plocka 30 orderrader på en timme i en manuell lagerdrift plockar du med Autostore oftast åtminstone 150. Det blir fem gånger så effektivt, och du kan reducera personalresurserna, och därmed kostanden, rejält. Utan den kostnaden har du möjligt att erbjuda bättre priser och bli konkurrenskraftig i en växande bransch, avslutar Thomas Karlsson. 

Fakta om Element Logic

Element Logic har i över 30 år optimerat företags lagerprestanda med skräddarsydda robotlösningar, programvara och rådgivning. Som ursprunglig AutoStore®-partner är man experter på att utforma och installera systemet med fokus på ökad lönsamhet. 

Läs mer om automatisering på elementlogic.se.

 

Mer från Element Logic Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Element Logic Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?