Hoppa till innehållet

Annons
Innehåll från Electrolux ProfessionalAnnons

Med långsiktiga hållbarhetsprojekt stöttar de livsmedelskedjan

Viktoria Roos, Jennie Walther och Electrolux Professionals experimentkök på universitetet i Udine.
Viktoria Roos, Jennie Walther och Electrolux Professionals experimentkök på universitetet i Udine.

Electrolux Professional är en ledande global leverantör inom utrustning för storkök och restauranger. Men de är också ett bolag med en ambition att genom innovation, teknik, forskning och samverkansprojekt ta sitt ansvar i att stötta livsmedelskedjan.

Fram till våren 2020 tillhörde de Electroluxgruppen men sedan i mars är Electrolux Professional ett börsnoterat separat bolag och en officiellt självständig koncern. Som en etablerad och global leverantör inom storkök, dryck och tvätt förstår de och pratar gärna om vikten av att ta sitt ansvar för ett hållbart samhälle.

– När man är stor ska man vara snäll, säger Jennie Walther, nordisk marknadschef, och fortsätter: för oss är Agenda 2030 inte bara ett begrepp, vi jobbar aktivt med olika partners och projekt för att skapa en klok resursanvändning som lämnar minimalt med klimatavtryck. 

Men engagemanget sträcker sig ännu längre än de globala hållbarhetsmålen. Electrolux Professionals ambition är att ta ansvar för och stötta livsmedelskedjan och därmed tillföra ett värde till den, för att i förlängningen vara med och bidra till en mer hållbar bransch och samhälle.

The Research Hub

Ett av de större initiativen är The Research Hub, där de i nära samarbete med universitetet i Udine forskar i livsmedelsteknik. 

– The Research Hub är vårt innovationsnav för samverkansforskning. Det involverar universitet och högskolor runtom i Europa och vi erbjuder stipendier för att forska i samarbete med oss inom en rad olika forskningsområden, från artificiell intelligens till miljöteknik, säger Viktoria Roos, innovationsledare med ansvar för öppen innovation.

På forskningsanläggningen i Udine i Italien finns ett professionellt experimentkök där forskare och studenter arbetar med att utveckla och optimera livsmedelsprodukter och deras produktionsprocesser. Experter i kostvetenskap och matlagningsteknik fungerar här som en länk mellan företagets kockar och produktutveckling för att tillsammans kunna minska matsvinnet.

– Vi tittar på vad som händer med näringsinnehållet vid olika processer, om man kokar, friterar eller steker. Det handlar om att våra produkter ska konsumera så lite energi som möjligt, samtidigt som näringsinnehållet optimeras, säger Viktoria.

För det handlar inte bara om miljömässig hållbarhet. Folkhälsan blir en alltmer angelägen fråga och här vill Electrolux Professional vara en framträdande samhällsaktör.

– Här vill vi verkligen bidra till samhällsnyttan med vårt arbete. Näring ger näring till hjärnan så vi vill stötta barn och ungdomar genom att se till att skolmaten som produceras innehåller maximalt med näring, säger Jennie.

Vill bidra till samhällsnyttan

Bolaget engagerar sig också i flera andra olika samverkansprojekt som syftar till ökad hållbarhet och minskat matsvinn. Bland dessa finns Chalmersprojektet Resvinn, innovationsplattformen Restauranglabbet samt projeketet 100% cirkulärt som uppmuntrar till en mer hållbar och cirkulär restaurangvärld.

– Vi vill bidra till samhällsnyttan genom vårt arbete. Innovation går hand i hand med hållbarhet och långsiktig vinst, avslutar Viktoria.

Fakta

Electrolux Professional är en global leverantör för enhets- och helhetslösningar inom storkök, dryck och professionell tvätt. Innovativa och effektiva lösningar hjälper kunderna att förenkla sina arbetsliv samtidigt som de blir mer lönsamma på ett verkligt hållbart sätt. Verksamheten har ett starkt hållbarhetsfokus och alla lösningar är utformade för låg vatten-, energi- och kem-förbrukning samt har låga livscykelkostnader.

Läs mer på www.electroluxprofessional.com och https://theresearchhub.electroluxprofessional.com/ 

 

Mer från Electrolux Professional

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Electrolux Professional och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera