ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från EKN

Vad kostar det att växa?

När den svenska marknaden inte räcker till är det export som gäller för företag som vill växa. Men vad kostar exporten? Vilka delar behöver tillkomma i företag som bestämmer sig för att ta chansen att satsa internationellt?


Merparten av svenska små och medelstora företag vill växa. Högst är tillväxtambitionen i företag med 50 – 250 anställda och det är framförallt möjligheten att öka lönsamheten, fånga spännande möjligheter på marknaden och utveckla företaget som lockar. Det framgår av en nyligen framtagen tillväxtrapport från Almi.

 – Sverige är ett litet land. För många företag är det en internationell satsning som ger de stora expansionsmöjligheterna. Samtidigt är konkurrensen hård internationellt. Det tvingar företaget att vässa sin affärsmodell och det i sin tur säkrar ökad konkurrenskraft och bättre överlevnadsförmåga på sikt, säger Lars Mårdbrant, kommunikationsdirektör på Almi.

Så får du en finansieringslösning hos Almi

 Tre av fem upplever finansieringsbehovet som ett hinder
Men hur går man då tillväga? Almi ser att viljan att satsa internationellt framförallt hänger samman med företagsledningen och ägargruppens ambition. Knappt hälften av företagen har ett behov av ytterligare finansiering för att kunna växa och nästan tre av fem företag upplever att finanseringsbehovet kan vara ett hinder för företagets tillväxt. Och för de minsta företagen, med 0 – 9 anställda, är behovet av ytterligare finansiering allra störst.

 – Företagen klagar ofta på att bankerna är alltför försiktiga med krediter till mindre företag. Bankerna tycker att företagens säkerheter är otillräckliga eller att man har svårt att värdera företagens produkt eller tjänst, det gäller särskilt nya digitala lösningar. Här har EKN en viktig uppgift i att skapa kreditutrymme och därmed underlätta både för bankerna och de exporterande företagen, säger Robert Wickman, regionansvarig för norra och mellersta Sverige på EKN.

Ny finansieringslösning från EKN som erbjuder lägre kreditrisk och gör det lättare att få lån – så fungerar det 

 Utnyttja det offentliga stöd som finns i Sverige
Att börja exportera kräver både tid och pengar, ofta mer än man räknat med från början. Det kan vara extra svårt för ett litet företag att klara av. Finansieringen som krävs används till nödvändiga åtgärder så som marknadsföring, specialanpassning av produkter och tjänster, juridisk rådgivning eller för att plocka in kompetens om tullregler och moms vid export.

 Att ta hjälp av andra företag som redan gjort resan, och att använda sig av offentliga och privata handelsfrämjare som EKN, Almi och Business Sweden är ett bra sätt att snabbare komma på banan. Nätverk och tillgång till experter med spetskompetens är också något som efterfrågas allra mest av de företag som har höga tillväxtambitioner.

 – Många börjar exportera till våra grannländer i Norden för att de geografiska avstånden är korta och för att man upplever de kulturella förhållandena som likartade. Där kan det vara värt att slänga in en brasklapp om att vi inte alltid är så lika som vi tror i Norden, säger Robert Wickman.

 Företagen själva lyfter svårigheter att hitta rätt personal, tillgång till kapital, konkurrens och tidsbrist som hinder för att öka tillväxten. Med de förutsättningarna gäller det att hushålla med resurserna. Satsa pengar på den exportmarknad som uppvisar störst potential, det kanske inte är den som är lättast att ta sig in på men den som i längden ger mest.

Testa: Är ni redo för export? Svara på några frågor och få svar direkt

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies