Läs mer om hur du kan säkra finansiering för din fortsatta tillväxt
Många ser fortfarande Asien som en region för billig produktion och tillverkning. Men faktum är att den svenska exporten till Asien är nästan lika stor som importen från Asien.
– Många likställer också Asien med Kina, och kanske Sydkorea och Japan. Men det finns flera andra snabbväxande marknader som exportföretagen borde kasta ett öga på; länder med stora, unga och uppkopplade befolkningar – och en växande medelklass, säger Johan Fredriksson, landriskanalytiker på EKN, Exportkreditnämnden.
Det är nästan svårt att förstå potentialen i den samlade asiatiska marknaden. Långt mer än hälften av alla jordens invånare och konsumenter finns här – och Johan Fredriksson lyfter särskilt tre länder som kan vara intressanta för svenska exportföretag.
Vietnam har handelsavtal med EU
– Vietnams stora satsningar på att modernisera och bygga ut sin infrastruktur erbjuder affärsmöjligheter inom många områden. En tydlig urbanisering bland de nästan 100 miljoner vietnameserna gör dessutom sitt till.
Dessa satsningar återspeglas i statistiken. Vietnam var ett av en handfull länder vars ekonomi till och med växte under pandemiåret 2020 – och enligt prognoser från Världsbanken kommer tillväxten att ligga över 5 procent även i år.
– En långsiktig strategi för Vietnam är dessutom att främja handel och landet har framgångsrikt lyckats attrahera utländska investeringar i exportsektorn. Sedan några år tillbaka finns ett frihandelsavtal med EU, och med politiska spänningar mellan väst och Kina kan Vietnam gynnas.

Indonesien är ett av världens mest uppkopplade länder
Indonesien har 270 miljoner invånare och är dessutom ett av världens mest uppkopplade länder med i snitt 1,6 mobilnummer per invånare. Sverige har som jämförelse 1,45 mobilnummer per invånare. I en undersökning från Global B2C Ecommerce Report 2017 var också Indonesien ett av de tre länder i världen där invånarna e-handlade mest i relation till sin inkomst.
– Indonesien uppvisar imponerande tillväxt om fem procent eller mer framöver, och det finns ambitiösa planer på att anlägga nya städer och bygga ut infrastruktur, säger Johan Fredriksson.
Filippinerna har ung befolkning och hög tillväxt
Med 110 miljoner invånare är Johan Fredrikssons tredje tips att ta en titt på Filippinerna. Här landade tillväxten på 5,7 procent 2021 och över 7 procent det andra kvartalet 2022. Ännu en fördel är att befolkningen är ung.
– Medianåldern är bara drygt 25 år, mot 41 i Sverige. Det här är en ung och växande medelklass som vill ha tillgång till fungerande infrastruktur och utbyggt hälso- och sjukvård, områden där svenska företag kan hitta möjligheter.
Läs mer om hur du kan maximera din exportsatsning