Annons
Innehåll från EKNAnnons

Så stärkte svenska succéprylen kassan i orostider

Calill Odqvist Jagusch, vd för Light My Fire som tillverkar Spork.
Calill Odqvist Jagusch, vd för Light My Fire som tillverkar Spork.

Sporkens segertåg över världen hejdades när återförsäljarna panikstängde butikerna. Med stöd från partners som Exportkreditnämnden, EKN, kunde tillverkaren Light My Fire andas ut och snabba på sin digitala satsning. 

– Helt ovärderligt, säger företagets vd.

Har du kapital att växa när det vänder? 

En spork är en kombination av kniv, gaffel och sked i biobaserad plast som klassificerats som Brukskonst av Svensk Form, hyllats i New York Times. Den har hittills sålts i 42 miljoner exemplar världen över. Bakom succén står familjeföretaget Light My Fire, som även tillverkar tändstål, matlådor och andra friluftstillbehör. 

Nittiofem procent av omsättningen går på export och 80 procent av försäljningen skedde via butiker – innan pandemin drog undan mattan för fysisk shopping, berättar Calill Odqvist Jagusch, vd och dotter till grundaren.

– Alla hickade till när försäljningen halverades i mars och april. För helåret bedömer vi att omsättningen minskar med 40 procent från föregående år.

För att trygga likviditeten och ha råd att fortsätta den digitala satsning som man redan inlett satta sig företaget ned (digitalt) med EKN, Tjustbygdens Sparbank och Almi i våras. 

– Vi kom gemensamt fram till en mix av åtgärder, som uppskjutna amorteringar, kapitaltillskott från aktieägarna och nya lån.

Transparent riskdelning

Att alla parter deltog i samma möte ser Calill Odqvist Jagusch som en styrka.

– Diskussionerna är transparenta, det råder full öppenhet kring villkor och riskdelning. Och man belyser saker bättre tillsammans. 

Vad har EKN:s stöd betytt för er?

– Att ha partners som stöttar är helt ovärderligt och vi har haft stor hjälp av EKN även när det gäller garantier av kundfordringar och kreditförsäkringar. För de lån där vi sköt upp amorteringarna var de snabba med att förlänga garantitiden gentemot banken. 

Marcus Nilsson är kundansvarig på EKN och säger:

– Vi har tagit fram ett förenklat förfarande för att förlänga garantier till följd av coronarelaterade orsaker, eftersom det är något som många efterfrågar. 

EKN kunde stå för 80 procent av risken på det nya banklånet i stället för de vanliga 50 procenten, även det en lösning speciellt framtagen för att banker lättare ska kunna hjälpa företag under coronakrisen.

Calill Odqvist Jagusch önskar att företaget inlett sin satsning på att sälja mer via nätet i egen regi tidigare. 

– Men tack vare stödet från partners som EKN fick vi i alla fall råd att slutföra vår digitala satsning på ett bra sätt. Nu är vi väl rustade för framtiden.

Läs mer om vad EKN kan göra för ditt företag 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?