Annons
Innehåll från EKNAnnons

Så ska det svenska hjälmundret erövra världen

Svenska cykelhjälmar gör succé på den internationella marknaden.
Svenska cykelhjälmar gör succé på den internationella marknaden.

70 procent av vuxna cyklister i Stockholm använder hjälm, vilket är den högsta andelen hjälmanvändare i världen.

När svenska hjälmföretag nu erövrar den internationella marknaden exporterar de inte bara en produkt utan ett beteende som ligger rätt i tiden.

EKN kan hjälpa ditt företag att växa utomlands – läs hur 

Svenska säkerhetslösningar ligger bakom historiska exportframgångar så som trepunktsbältet. Nu är hjälmar nästa svenska säkerhetsprodukt som gör succé på den internationella marknaden. En del av förklaringen till framgångarna ligger i att svensk forskning håller världsklass och en allmän tradition av säkerhetstänk i Sverige.

Ett exempel på det senare är att Stockholm är den stad i världen med högsta andel hjälmanvändare bland vuxna cyklister, men undersökningar visar samtidigt att både cyklande och hjälmanvändning ökar på nästan alla marknader. Detta skapar en exportpotential för svenska produkter, vilket företag som Mips och Hövding utnyttjar.

Prisats för sin innovation

Det svenska företaget Mips mottog nyligen Polhemspriset för den innovation som ligger till grund för företagets framgångar. Mips hjälminsats imiterar hjärnans eget skyddssystem och minskar risken för hjärnskador. Lösningen används av hjälmtillverkar över hela världen inom bland annat ridsporten, cykling, byggindustrin, hockey och skidåkning. Bakom företaget finns forskare från Kungliga tekniska högskolan och Karolinska Institutet.

– 95 procent av vår försäljning går på export. Affärsmodellen bygger på licensavgifter och vi har jobbat mycket med att bygga en skalbar affärsmodell. Under 2018 växte vi med över 50 procent och vi ser fortsatt god efterfrågan på våra produkter. Medvetenheten om behovet av att skydda hjärnan ökar och vi ser att varumärket Mips blir allt starkare globalt, säger Max Strandwitz, vd på Mips.

Gott renommé stärker exporten

Ett annat nytänkande och forskningsbaserat svenskt hjälmföretag är Malmöbaserade Hövding, med sin airbag-liknande lösning som ersätter en traditionell hjälm. Företaget har fått stor uppmärksamhet globalt sedan dag ett, men har valt att skala upp exportverksamheten stegvis.

Exporten utgör i dag 65 procent av den totala omsättningen, men potentialen är större än så.

– Vi finns på 16 marknader i norra Europa och Japan och har börjat snegla mot USA. Varje vecka får vi 8–10 förfrågningar från utländska aktörer som vill sälja våra hjälmar så för oss handlar det om att fokusera våra insatser och verkligen satsa kvalitativt på de marknader vi väljer att etablera oss på istället för att springa på alla bollar, säger Fredrik Carling, vd på Hövding.

Nästan 46 procent av Hövdings kunder har tidigare aldrig använt hjälm. Det innebär att marknadspotentialen inte begränsas till andelen som använder hjälm i ett land. I Tyskland är det exempelvis 12 – 13 procent av cyklisterna som använder hjälm men Hövdings kundgrupp är betydligt större än så. Fredrik Carling märker att det är en stor fördel utomlands att som svenskt företag sälja en produkt som associeras med trafiksäkerhet.

– Sverige är bra på säkerhet och har ett gott renommé som stärker oss i vår export. Samtidigt är det viktigt, och en av de stora utmaningarna med export, att vi lyssnar in och förstår den lokala kulturen. För att inte bli för beroende av lokala partners behöver vi lära känna alla nya länder vi ger oss in i på djupet, säger Fredrik Carling.

Ta reda på mer om hur EKN:s finansieringslösningar fungerar

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?