1515
Innehåll från EKNAnnons

Så ska den svenska ärtdrycken ta över USA

Nicklas Jungberg är grundare av Sproud.
Nicklas Jungberg är grundare av Sproud.

Nu storsatsar grundarna av den svenska ärtdrycken Sproud på Nordamerika – med egen produktion och ett färskt samarbete med en stor amerikansk livsmedelskedja. Statliga EKN har hjälpt företaget att få finansiering – så att det kan expandera ännu snabbare.

Läs mer om EKN:s lösningar för exportföretag och deras underleverantörer här 

Havre, mandel, soja och nu ärter – alternativen till mjölk har blivit fler och fler de senaste åren. Men när Nicklas Jungberg lanserade Sproud för tre år sedan fanns det en klar tanke bakom valet av råvara.

– Ärtan har en god och neutral smak som gör att den passar bra för både bakning och i kaffet. Den har också ett lågt klimatavtryck, kräver relativt lite vatten och i odlingen förs mycket näring tillbaka till jordarna, förklarar han.

Nicklas Jungberg berättar också att ärtdryckerna har dubbelt så högt proteininnehåll som havredryck, och hälften så mycket socker. 

Två emissioner för att nå USA

Sprouds ärtdrycker har vuxit snabbt i popularitet. Nicklas Jungberg, som från början var ensam ägare till bolaget, har tagit in kapital i två rundor för att expandera internationellt. 

– Vi behöver rörelsekapital för att kunna växa. Jag tror inte på att hantera en USA-expansion från Sverige. Men att bygga upp närvaro och produktion i USA – för att inte tala om marknadsföring – kostar så klart pengar.

Han är nöjd med de emissioner som har gjorts, men säger att lånefinansiering också är viktigt för att kunna växa på rätt sätt. 

– Vi har genomfört emissioner både för att få in kapital och kompentens, och det är helt nödvändigt för att lyckas. Men vi vill också arbeta med finansiering via lån, inte minst för att riskkapital späder ut vårt ägande i bolaget.

Svårt för banken att säga ja

Men banker och andra långivare har svårt att bevilja krediter till nystartade bolag med negativt kassaflöde, oavsett hur stor tillväxten och potentialen är. Därför finns statliga EKN, som ska stödja svenska exportföretag med olika lösningar som underlättar finansiering. Sproud kom i kontakt med EKN genom en annan statlig aktör – Almi.

– Vi ville låna pengar genom Almi, och de föreslog i sin tur ett samarbete med EKN. Tillsammans tog de fram en gemensam lösning som gör att vi lånar pengar av Almi, och EKN täcker hälften av risken. Det gör vårt kreditutrymme större och gör att vi kan expandera snabbare.

Kan täcka 80 procent av risken

Sproud använder sig av EKN:s rörelsekreditgaranti som alltså kan täcka en del av bankens risk när de lånar ut pengar till exportföretag och deras underleverantörer. Nu under coronakrisen kan EKN täcka 80 procent av risken, vilket gör det lättare för banken att säga ja till företagets lånebehov. 

– 2020 omsatte vi 25 miljoner kronor, och i år siktar vi på 100 miljoner kronor. De här pengarna har varit bränslet i vår expansion. Annars hade vi fått dra ner rejält på takten, eller späda ut vårt ägande ännu mer, förklarar Nicklas Jungberg.

Läs mer om EKN:s lösningar för exportföretag och deras underleverantörer här 

 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?