ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från EKN

Så lyckas Svenska Lager slå sig in på tyska marknaden

För Svenska Lager var den tyska marknaden perfekt. Men för att komma igång med exporten krävdes både tid och resurser – något som företaget behövde extern hjälp med. Ett nytt finansieringssamarbete mellan EKN och Almi stärker företagets konkurrenskraft.   

Svenska Lager är specialister på däckförvaring. Ganska tidigt i bolagets resa förstod vd:n Fredrik Lingeskog att fortsatt expansion skulle kräva en utlandssatsning. Samtidigt som Fredrik funderade på hur de skulle ta sig an exporten satt Max Sundvall hos Almi i Jönköping och läste om Svenska Lager.

 – Jag kontaktade Fredrik eftersom jag kände att det här var ett företag med stor potential att slå igenom utomlands. Almi och Svenska Lager har samarbetat sedan dess och vi har stöttat företaget genom att successivt bidra med framför allt rådgivning och finansiellt stöd, säger Max Sundvall.

 Så får du en finansieringslösning hos Almi

 Att det blev den tyska marknaden var ingen slump. Med liknande lagar om sommar- och vinterdäck uppstår även där ett behov av förvaring. Samtidigt värdesätts ergonomi och arbetsmiljö vilket Svenska Lagers koncept förbättrar avsevärt jämfört med standardlösningarna på marknaden.

 – Vi anställde ganska tidigt en säljare i Tyskland. Med en tysk anställd har vi kunnat lära oss den lokala kulturen snabbare. Geografiskt är det också nästan lättare att ta sig ner till norra Tyskland jämfört med att resa till norra Sverige, säger Fredrik Lingeskog.

 Paketlösning som säkrar finansieringen
I somras lanserades en ny finansieringslösning i samarbete mellan EKN och Almi. EKN ger garantier som försäkrar risken att inte få betalt vid en exportaffär medan Almi står för själva lånet. Tack vare det här upplägget kan Svenska Lager erbjuda längre kredittid till kunden utan att riskera negativt kassaflöde.

 – För oss ökar samarbetet med EKN och Almi attraktiviteten i vårt erbjudande. Det är en paketlösning som är oerhört stark, säger Fredrik Lingeskog.

 – Vår drivkraft i den här satsningen har varit att underlätta för landets små och medelstora företag. Vi träffar dagligen företag i den här kategorin som kämpar för att få ihop finansieringen. På det här sättet vill vi satsa extra hårt för att underlätta företagens export, säger Håkan Bäckström, regionansvarig på EKN.   

Ny finansieringslösning från EKN som erbjuder lägre kreditrisk och gör det lättare att få lån – så fungerar det

 Hos Almi ser man att motivationen hos ägarna och ledningen är en viktig pusselbit för att lyckas i utlandssatsningen. En annan viktig komponent är att ta steget från att vara ordermottagande till att aktivt sälja.

 – Det gäller att hitta den där dörröppnaren som gör företaget unikt. Exporterbjudandet ser kanske inte heller exakt likadant ut som företagets erbjudande gör i Sverige. Det är precis den typen av stöd med affärsutveckling som vi på Almi kan hjälpa till med, säger Max Sundvall.

Testa: Är ni redo för export? Svara på några frågor och få svar direkt 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies