ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från EKN

Så lyckas ditt företag med export – expertens bästa tips

För höga risker, tidskrävande och likviditetsproblem är vanliga farhågor för företag som planerar att börja med export. Hur ska man tänka för att lyckas? Markus Jonsson, rådgivare på Almi, ger sina bästa tips.


Exporten från små och medelstora företag i Sverige fortsätter att öka. Enligt en rapport från Almi var 2017 ett rekordår med ökningar från alla Sveriges län. Men rapporten visar också att företag tvekar att satsa internationellt. Att fokusera för mycket på problemen är en vanlig fallgrop vid export. 

 – Självklart ska man analysera det egna företagets förutsättningar inför en internationalisering. Men mitt råd är att tidigt åka ut och träffa potentiella kunder och samarbetspartners och finslipa exporterbjudandet efter hand, säger Markus Jonsson som har lång erfarenhet att hjälpa företag vid internationalisering.

Så får du en finansieringslösning hos Almi

 Marknader kan vara något annat än geografi
Ett vanligt misstag företag gör är att slentrianmässigt tänka i geografiska marknader. Markus Jonsson föredrar att diskutera var företagets perfekta kunder finns oavsett geografi och i andra hand vilka marknader som är praktiskt bäst för företaget att finnas på.

 – Ett annat tips är att inte gå ut med hela produktsortimentet direkt. Det kan vara bättre att fokusera på de mest lämpliga produkterna, även om det innebär att erbjudandet på andra marknader blir lite annorlunda än erbjudandet i Sverige.

 Fördelar och nackdelar med samarbeten
Att exportera produkter till andra EU-länder innebär ofta att samma regelsystem används. Men oavsett var kunderna finns i världen kan det vara bra att på ett tidigt stadie sätta sig in i juridiska och affärsmässiga skillnader, speciellt som samarbeten ofta kommer till efter att företag blir kontaktade av en distributör eller agent. 

 – Tänk på att för varje mellanhand ökar slutpriset till kund samtidigt som de har en funktion. Kapas leden kommer ni själva behöva ta över deras roll. Kolla därför upp vilka för- och nackdelar det finns för olika samarbeten och om det finns nya smarta sätt att nå kunden.

 Export lönar sig
Ofta blir export dyrare än vad företagen tänkt sig. Enligt rapport från Almi uppger tre av fem företag att finansieringsbehovet är ett hinder för att satsa på en internationalisering. 

  – Man får räkna med att export generellt tar dubbelt så lång tid och ger ökade kostnader i form av juridisk expertis, resor och nyanställningar. Eftersom bankerna ofta är försiktiga med krediter till mindre företag kan det vara en god idé att vända sig till offentliga och privata handelsfrämjare för rådgivning och finansieringsstöd, säger Markus Jonsson och tillägger att fördelarna med export är flera.

 – Förutom att ni har goda chanser att expandera snabbare och öka lönsamheten blir exporterande företag generellt bättre även på hemmamarknaden, avslutar han.

Ny finansieringslösning från EKN som erbjuder lägre kreditrisk och gör det lättare att få lån – så fungerar det

 5 tips för att lyckas vid export

  • Besök mässor. Kontakta potentiella kunder och prata med företag som redan gjort exportresan.
  •  Fundera tidigt på vilka krav ni ska ställa på en samarbetspartner så ni är förberedda när agenter och distributörer hör av sig. Det är inte alltid den första som är den bästa.
  •  Fråga er vad ni vill ha för kunder och välj ut en eller några produkter som ni testar på marknaden. 
  •  Fokusera på vad som gör just ert företag unikt och vad ni har för kompetenser inom företaget ni kan dra fördelar av.
  •  För att undvika likviditetsproblem, se till att ha ett startkapital och ta hjälp av handelsfrämjare för både finansiering och rådgivning.

Testa: Är ni redo för export? Svara på några frågor och få svar direkt

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies