ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från EKN

Mobil kommunikation till sjöss på väg att bli storaffär

  • Internet ombord är en fråga av högsta prioritet för många rederier i dag. Förutom all verksamhet på fartygen som är i behov av uppkoppling är det också en stor konkurrensfördel att kunna erbjuda passagerare och anställda fri access.

För rederierna är internet ombord en fråga som kan vara avgörande.
Ett svenskt företag har lanserat en lösning som är på väg att bli en storaffär.

Försäkrad finansiering – så kan ditt företag få hjälp från EKN

För Aecorlink är förväntningarna på 2019 stora. Intresset för företaget har tagit fart och förfrågningarna är många.

– Just nu håller vi på att rulla ut vår lösning till tolv fartyg. Parallellt har vi också inlett ett samarbete med Sjöfartsverket inom ramen för ett EU-projekt för att bygga ut bredbandsnätverket med syfte att öka säkerheten ombord på fartyg, säger Robert Hahmann, co-founder på Aecorlink.

Internet ombord prioriterat för rederierna
Den teknik som Aecorlink jobbar med använder mikrovågslänkar från land som dedikeras till fartyg. Mikrovågslänkar har funnits länge, men det är komplicerat att få länken att fungera till ett fartyg som är i rörelse. Lösningen som Aecorlink har tagit fram består av en teknik med mobila antenner på fartygen, en teknik som företaget nu har flera patentansökningar på.

– Den pilot som vi genomförde under sommaren 2017 ombord på rederiet Wasalines båtar blev en jättesuccé. Minimikravet var 50 Mbit per sekund och vårt system snittade 140 – 150 Mbit per sekund. Det gjorde att internet blev tillgängligt för alla ombord, säger Robert Hahmann.

Internet ombord är en fråga av högsta prioritet för många rederier i dag. Förutom all verksamhet på fartygen som är i behov av uppkoppling är det också en stor konkurrensfördel att kunna erbjuda passagerare och anställda fri access. En annan effekt är att de rederier som kan garantera internet ombord också kan börja konkurrera på allvar om konferensresorna igen.

– Affärsresenärerna är en kategori som försvunnit från rederierna just på grund av den dåliga tillgången till internet. Resultatet för Wasaline när de började erbjuda tillgång till internet var att konferensresorna ökade med 30 procent första året, säger Robert Hahmann.

Marknaden är redo
Aecorlink ser stor potential att komma igång med export av sin lösning. Tajming är a och o och företaget bedömer att marknaden är redo för produkten.

– Vi utvecklar själva antenndelarna och har även sökt patent på ett par lösningar som vi har tagit fram. Som vi ser det är vår största marknad inte här i Sverige, säger Robert Hahmann.

För att fortsätta sin satsning har Aecorlink tagit hjälp av Exportkreditnämnden (EKN).

– Vi har valt att ta in små affärer och sedan successivt skala upp. Men det finns ändå ett behov av kapital för att finansiera det kontinuerliga utvecklingsarbetet. Det viktiga för oss nu är att vi med hjälp av bank och EKN säkrat finansiering, att lösningen fungerar och att vår affärsmodell levererar, säger Robert Hahmann.

Garanterat betalt med hjälp av EKN 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer