ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från EKN

Mikroföretagen bäst i exportklassen – finansiering avgörande

  • Pontus Braunerhjelm, professor på KTH och BTH samt forskningsledare på Entreprenörskapsforum.

Mikroföretagen har ökat sin export med över 70 procent de senaste fem åren. Hur kommer det sig att de allra minsta svenska företagen lyckas så bra utomlands?

Läs mer om finansiering och affärsutveckling för växande företag – ALMI

Tillväxten i svensk export under de senaste åren är driven av flera anledningar. En av dem är de allra minsta företagens framgångar på exportarenan. Mellan åren 2014 – 2018 ökade de stora företagen sin export med 23 procent och de små och medelstora företagen med 48 procent. Mikroföretagens export ökade under samma period med 74 procent.  

Tidigare har många av småföretagen levt på de svenska storföretagen men i takt med en alltmer globaliserad handel ökar också konkurrensen på hemmamarknaden. Det gör att även småföretagen tvingas ut på de internationella marknaderna.

– Det är en inlärningsprocess och en fråga om förhållning i hur man ställer sig till utländska marknader. Överlag har nog svenska företag successivt blivit allt bättre på att exportera, säger Pontus Braunerhjelm, professor på KTH och BTH samt forskningsledare på Entreprenörskapsforum. Han ansvarar för den nationella rapporten om Sverige inom världens största entreprenörskapsundersökning Global Entrepreneurship Monitor (GEM).

Tuffare klimat
Just nu upplever vi en lite tuffare period i det internationella handelsklimatet. Det påverkar exporten. Men det påverkar också importen. Och för många mikroföretag är importen en mycket viktig del av just exporten.

– Även om handelshindren ökat något sedan finanskrisen handlar det inte om någon kraftig påverkan på de mindre företagen som framförallt rör sig inom EU:s inre marknad. Att sprida försäljningen över flera marknader kan också vara en fördel om konjunkturen vänder neråt. En lågkonjunktur är sällan helt synkroniserad och då är det bra att sprida riskerna på olika marknader, säger Pontus Braunerhjelm.

Garantier och exportkrediter – här kan du få tips och inspiration – EKN 

Finansieringen är knäckfrågan
Ett mikroföretag som tagit hjälp av både EKN och Almi i sin exportresa är den Göteborgsbaserade app-företaget Remente. Deras app hjälper användaren planera sitt liv och nå utsatta mål och därigenom hitta balansen i livet.

Appen har fått stort genomslag, inte minst i länder som USA, Storbritannien och Australien. När företaget behövde gå till en mer fokuserad satsning med tillhörande marknadsföring utomlands krävdes rörelsekapital som Remente, liksom många andra småföretag i ett tidigt skede, saknade. Tack vare EKN:s och EIF:s (European Investment Fund) lösning för innovativa exportföretag kunde Rementes bank finansiera två tredjedelar av satsningen, medan Almi stod för den sista tredjedelen. Lösningen var möjlig genom att EKN och EIF täcker vardera 40 procent av risken, vilket alltså ger en total riskavtäckning om 80 procent.

– Utan Almi och EKN hade vi aldrig fått den bankfinansiering vi behöver för att fortsätta växa globalt. Lösningen är en fantastisk möjlighet för oss och andra startups att få trycka på knappen och kunna uppfylla vår internationella potential, säger Rementes grundare David Brudö.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies