ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från EKN

Exporttrender i startupvärlden

Digitaliseringen underlättar tidig internationell expansion. Det märks bland svenska startups som allt oftare har exportplaner med sig redan från början.

 Den svenska startup-scenen är i fokus. Men hur ser startup-företagen på export? Omid Ekhlasi, grundare av Serendipity Challenge och Daniel Sonesson, vd på inkubatorn SUP46, delar med sig av sina erfarenheter.

 Export från start
Många startups, dvs nystartade företag som vill växa snabbt, ser sig själva som globala redan från start. Startups har också vissa fördelar i en exportsatsning.

 – Det finns oftast färre hämmande strukturer i bolaget som saktar ner processen. Företagen arbetar agilt och är beredda att ständigt utveckla och förnya sina affärsmodeller. Det finns ofta en tydlig förståelse för att man måste samarbeta och vrida och vända på sin produkt. Det kan vara en fördel i en exportsituation, säger Omid Ekhlasi.

 Daniel Sonesson tycker att startups som vill expandera utomlands eller attrahera utländska investerare bör tänka globalt från dag ett.

 – Se till att affärsmodellen är skalbar och att den fungerar på alla de marknader ni vill in på så är ni redo för affären när den dyker upp.  

Så får du en finansieringslösning hos Almi

 USA är nummer ett men nya tillväxtmarknader kommer starkt
– Egentligen är det inte landet i sig som lockar startups utan möjligheten att etablera sig i en miljö där man kan skala upp sitt bolag. I USA finns en enorm infrastruktur som många vill ha tillgång till. Men med det sagt är den svenska marknaden också en utmärkt testmarknad. Svenskar är teknikkunniga och har höga kvalitetskrav. Att lansera i Sverige först är ett bra sätt att testa sin affärsmodell, säger Daniel Sonesson.

 Omid Ekhlasi upplever att de nordiska länderna är fortsatt mycket viktiga etableringsmarknader för många startups. Även om USA, Europa och andra stora tillväxtmarknader i framförallt Asien ofta är en förutsättning för att bygga globala företag är det på de nordiska marknaderna som de flesta tidiga bolag hittar sina första kunder.

 – En av de största utmaningarna med de nya marknaderna är att konkurrensen är stenhård. Och fördelarna med Norden är många. Närheten, liknande samhällsstrukturer, tillgång till finansiering och etablerade kontakter och nätverk kan underlätta, säger Omid Ekhlasi.

 Fler vägar ut i världen
Många storbolag har i dag fått upp ögonen för att samarbeta med startups. Inom exempelvis bank och finans pågår ett stort omställningsarbete där nya digitala startups inom fintech är högintressanta för storbanker världen över.

 – Vi märker att många stora företag och investerare söker sig till Sverige för att leta efter nya innovativa företag med tanke på den track record som finns här med att bygga globala bolag. Storbolagen jobbar också mer strukturerat med de här frågorna och i dag finns det organiserade program för startup-samarbeten. Vi ligger långt fram inom vissa områden i Sverige och för svenska startups kan ett samarbete vara ett bra sätt att komma ut på världsmarknaden, säger Omid Ekhlasi.

Ny finansieringslösning från EKN som erbjuder lägre kreditrisk och gör det lättare att få lån – så fungerar det

 Finansiering är en fortsatt utmaning
För de flesta startups är finansieringen en av de största utmaningarna. Riskkapital och ängelinvesterare är vägarna till de riktigt stora pengarna för dem som satsar stort.

 Men den kategori som väljer att finansiera sin företagsresa helt själv, bootstrapping som det kallas, har det ofta kämpigt. Glöm inte bort att ta stöd av de svenska exportfrämjande aktörerna såsom Exportkreditnämnden (EKN) och Almi. Även startups kvalificerar för hjälp!

Testa: Är ni redo för export? Svara på några frågor och få svar direkt

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer