ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från EKN

ALMI och EKN säkrar svenska företagets tillväxt i USA

  • Henrik Önnermark, vd på Eatgood.

Fler vill äta både gott och nyttigt.
Det har skapat stor efterfrågan på den teknik som det svenska företaget Eatgood har utvecklat. Men tillväxten innebar att finansieringen blev ansträngd. Samarbete med Almi och EKN löste situationen.  

Läs mer om finansiering och affärsutveckling för växande företag – ALMI

Fritera med hjälp av ånga och varmluft istället för frityrolja. Det är idén bakom företaget Eatgood i Borås. De har utvecklat en teknologi som gör att vi kan fortsätta äta friterat – men på ett hälsosamt sätt. I dag exporterar företaget sin Lightfry-ugn till ett tjugotal länder och står nu redo att ta sig an sin största utmaning hittills – etablering i USA.

– Vi blev nyligen färdiga med en väldigt omfattande certifieringsprocess för den amerikanska marknaden. Efter 15 månaders arbete har vi nu fått våra certifieringar och har alla pusselbitar på plats. Det är ett land som passar vår produkt perfekt och vårt mål är att på sikt nå 100 miljoner i omsättning, ta en tätposition i USA och etablera Lightfry som det ledande varumärket, säger Henrik Önnermark, vd på Eatgood.

Den största marknaden
Men att ge sig i kast med de stora kunder som finns i USA innebär att Eatgood behöver bygga lager i förväg. En del av komponenterna till Lightfry-ugnen har ledtider på över sex månader. Kommer det en order och komponenterna inte är redo innebär det en väntan om 10–12 månader för kunden. Det kommer inte att hålla i USA.

– Vi har jobbat tätt tillsammans med vår bank, Almi och EKN inför vår satsning på USA. Att utöka vår rörelsekredit för att kunna bygga lager och vara redo när en stor order kommer har varit prioritet, säger Henrik Önnermark.

Genom att Almi är medfinansiär och EKN tar en del av risken kan limiten hos banken utökas. Det är viktigt för företag i Eatgoods situation. I en tillväxtfas är problemet ofta att få tillräcklig finansiering för att kunna växla upp och göra de riktigt stora affärerna.

Amerikanska militärer sätter stopp för frityrolja
Den amerikanska armén har ambitionen att ta bort all friterad mat. Det har resulterat i att Lightfry-ugnar har introducerats.

– Det gäller för oss att springa fort nu och nå de stora volymerna. Vi är ensamma på marknaden och har alla möjligheter att göra det. En del av de kunder vi för diskussioner med har mellan 200–300 restauranger. Det är de kunderna vi tar sikte på nu, säger Henrik Önnermark.

Garantier och exportkrediter – här kan du få tips och inspiration – EKN 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer