Annons
Innehåll från DigipAnnons

”Inte längre en fråga “om” något händer, utan snarare “när”

Viktor Johansson är CEO och medgrundare av Digip.
Viktor Johansson är CEO och medgrundare av Digip.

Företag runt om i världen spenderar i dag stora summor på att skydda sitt varumärke. Orsaken är att den traditionella processen för att registrera ett varumärke både är dyr och krånglig. Men genom att kombinera innovativ teknik och specialistrådgivning går det att förenkla det arbetet och göra besparingar på upp till 80 procent.

Skydda ditt varumärke – ansök på mindre än 10 minuter här  

Att varumärkessregistrera en produkt, tjänst eller idé skyddar inte bara från intrång och kopior. Det kan även stärka förtroendet för ett varumärke. Men traditionellt sett är registreringsprocessen komplicerad och många företag anlitar därför en konsult eller en advokatfirma för att sköta hela det arbetet och väntar sedan i veckor på resultatet.  

– Det blir både onödigt krångligt och dyrt, vilket leder till satt många struntar i att varumärkesskydda sina produkter. De tänker kanske att varumärkesintrång är ovanliga, men faktum är att de tvärtom är vanliga och dessutom ökar. Och om någon kopierar företagets logotype, idé, design eller andra immateriella tillgångar kan det bli dyrt – helt i onödan, säger Viktor Johansson, CEO och medgrundare av Digip. 

Det var den insikten som lade grunden till Digip. Målet är att hjälpa företag över hela världen att ta kontroll över sitt eget varumärke. 

– Så om du vill bygga ett starkt och framgångsrikt företag måste du med andra ord se till att du skyddar och äger ditt varumärke. Det är inte längre en fråga om ”om” något händer, utan snarare ”när”. Då vill du vara förberedd.

I dag har Digip 500 kunder i 40 länder.
I dag har Digip 500 kunder i 40 länder.

Men hur ändrar man en konservativ marknad och når ut globalt utan att finnas där fysiskt?  Lösningen blev att digitalisera varumärkesskyddet och rulla samman alla moment i en enda effektiv process. Kunderna kan själva ansöka om varumärkesskydd på Digips digitala plattform och genom att därefter teckna ett abonnemang kan de även kostnadsfritt boka möten med juridiska rådgivare och varumärkesexperter. 

– Vi släpper med andra ord kunskapen fri. Därefter hjälper vi kunderna i det fortsatta arbetet med att bevaka och skydda varumärket. På så vis kan de tidigt få en varningssignal om någon vill registrera samma eller ett närliggande varumärke, säger Viktor Johansson. 

– Kunden kan sin egen marknad bäst och tillsammans kartlägger vi de risker som är förknippade med varumärket. Vår plattform skannar sedan av marknaden för att proaktivt övervaka eventuella intrång.

Den digitaliserade och förenklade processen innebär kunden både kan spara tid och skära ner på kostnader som traditionellt kommer med ett varumärkesarbete. 

– Det är en kombination som är särskilt attraktiv i dag, när företag behöver se över sina kostnader och effektivisera verksamheten. 

I dag har Digip 500 kunder i 40 länder. De arbetar främst med högteknologiska startups, digitalt drivna små och medelstora företag, e-handelsföretag och digitala tjänsteleverantörer.

– Under 2022 jobbade vi hårt med innovation och utveckling och det kommer att synas nu under 2023. Funktionerna är fler och bättre vilket ger våra användare en helt annan upplevelse när de gör varumärkessökningar på vår plattform, säger Viktor Johansson. 

– Vi tittar också långsiktigt på vad som blir nästa steg. Vi har redan flera kunder på den amerikanska marknaden och efterfrågan är stor. Men det är en stor och komplex marknad så vi tittar på möjligheten att även etablera oss där fysiskt.  

Skydda ditt varumärke – ansök på mindre än 10 minuter här  

 

Mer från Digip

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Digip och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera