Ett litet företag med en stor ryggsäck – det är Diaspec. Företaget, som bland annat är svensk agentur för Steris, levererar produkt- och funktionslösningar för operationssalar och sterilcentraler. Man levererar allt från operationsbordets geldyna till hela operationssalen, och allt från små borstar för instrumentrengöring till kompletta sterilcentraler.
– Våra helhetslösningar är unika. Jag vet faktiskt inget annat medicintekniskt företag som också tar hand om byggentreprenaden med projektering, bygg och installation, hela vägen till driftsättning och service, säger Fredrik Nyquist, vd Diaspec.
Mervärde för kunden
För Diaspec tar varje uppdrag avstamp i de funktioner som kunden har behov av. Man gör noggranna analyser och optimerar flöden före, under och efter operation, och tar utöver leverans av den medicinsktekniska utrustningen även ansvar för ventilation, gas, el och alla ingående komponenter. Alla funktioner verifieras och testas innan leverans. Vid stora projekt är avsaknaden av gränssnitt mellan olika leverantörer en uppenbar fördel.
– Våra kunder uppskattar att Diaspec har hela bilden och kan leverera en verifierad helhetslösning. Om det är en leverantör som levererar pendeln och någon annan som drar in gasen hamnar kunden ofta i kläm vid eventuella problem. Att vi tar ansvar för helheten är ett mervärde för våra kunder, säger Fredrik Nyquist.
Service betydelsefullt
Många av Diaspec medarbetare har en bakgrund inom vården, och enligt Fredrik Nyquist är det en av förklaringarna till varför man så framgångsrikt projekterar även de mest omfattande uppdragen. Själv startade han karriären som sjuksköterska.
– Eftersom vi själva varit en del av sjukvårdskulturen så förstår vi den, och det gör det lättare för oss att kommunicera med våra kunder och att förstå deras behov. Vår bakgrund är definitivt en av våra styrkor.
En operationssal eller sterilcentral ska vara funktionell i många år. Därför slutar inte Diaspec åtagande när den är färdigbyggd och driftsatt. Då sköter man även utbildning av personalen, och med egen serviceavdelning erbjuds sedan support genom produkternas hela livscykel.
– Att vi har utveckling, service och support i egna händer gör att vi verkligen kan stå upp för våra lösningar. Ända sedan starten på 1980-talet har bra service och support till medicintekniska avdelningar varit viktigt för Diaspec, och det är något som fortfarande ligger oss mycket varmt om hjärtat, säger Fredrik Nyquist.
Fakta:
Diaspec erbjuder utrustning och tillbehör för operation och sterilcentral. Vi är ett flexibelt företag med unik erfarenhet av projektering och produktion som tar ansvar längs hela kedjan – från planering till driftsättning och vidareutbildning. Du når oss på info@diaspec.se eller 08-590 921 85.