1515
Innehåll från Di EqualityAnnons

Så kan ditt företag bli mer lönsamt

Att hålla ett företag vinstdrivande är en utmaning. Eventuella lösningar varierar i effekt – men det finns faktiskt en framgångsfaktor många missar. 

Vill ditt företag veta mer om utmaningen Equality Challenge? Läs mer här. 

Jakten på nya vägar framåt är lika självklar som konstant hos de allra flesta aktörer inom svenskt näringsliv. Hur ska man nå budget? Vad är nästa stora steg? Och hur blir man ett självklart val på en tuff marknad? 

Frågorna är många och vägarna framåt likaså. Ändå är det många bolag som missar en av de enklaste lösningarna som visar på stor effekt:

Jämställdhet, mångfald och inkludering. 

Det ökar innovationskraften, konkurrenskraften och lönsamheten. Trots forskning från bland annat Forbes och ILO är det många som blundar för verkligheten – och går miste om effekterna.

Utmaningen som ger företagen verktygen framåt

Felicia Fazzi, affärsutvecklingsansvarig på Dagens industri, är initiativtagaren till Di Equality Challenge 365. En utmaning som företag kan anta för att förbättra sina förutsättningar inom området. 

– Dagens industri tror på ett blomstrande näringsliv grundat på jämställda och inkluderande bolag, där kvinnor och män arbetar tillsammans och utvecklar affärer, företag och nya idéer. Men det går för långsamt och det är dags för företagen att växla upp, något som är stolt är med och driver. 

Under ett års tid får de deltagande företagen råd, hjälp och stöd av bland annat Allbright, en partipolitisk obunden och icke-vinstdrivande stiftelse som arbetar för jämställdhet och diversifiering på ledande positioner i näringslivet. Deras fokus ligger till exempel på att kontinuerligt kartlägga näringslivets ledningsgrupper och styrelser för att just belysa frågan om representation.

– Vi ser väldigt positivt på att Dagens industri gör satsningen. Frågan uppmärksammas vilket förhoppningsvis gör att fler bolag vill göra jobbet. Det är en fantastisk möjlighet att få stötta företagen som är kloka och modiga nog att anta utmaningen, säger Erika Rydgren, tf. utbildningschef på Allbright.

Första avsnittet är redan här

De företag som antar utmaningen går in med en kostnad och får synlighet under hela året, ännu viktigare är att de får hjälpen de behöver för att nå sina jämställdhetsmål. Tillsammans med Bonnier News Brand Studio filmas företagens resa där tittarna kan få insikt och inspiration för att själva ta steget till en mer jämställd arbetsplats – med alla fördelar det innebär. 

Se första avsnittet här ovan när it-bolaget Gibon antar Di Equality Challenge 365!

Vill ditt företag veta mer om Stiftelsen Allbright? Läs mer på allbright.se 

Mer från Di Equality

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Di Equality och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?