Tandvård för företagets anställda – så funkar det.
Digitala vårdmöten blir allt vanligare och nu har utvecklingen nått tandvårdsbranschen. Det innovativa bolaget Dentme tar stafettpinnen i Sverige och målet är att bli det starkaste varumärket inom digital tandvård i marknaden – och i förlängningen internationellt.
– Tandvården kommer att genomgå en kraftig förändring under de närmsta åren. Vi vill att Dentme ska bli patienternas förstaval och ett enkelt sätt att starta sin patientresa i tandvården. Samtidigt ser vi en möjlighet att vara med och utveckla branschen, säger David Kruse, en av grundarna och vd.

Hos Dentme är det möjligt att träffa erfarna tandläkare och tandhygienister direkt via mobilen eller surfplattan. Förutom akuta frågor och rådgivning om egenvård är tanken att Dentme även ska förenkla processen inför ett besök på en klinik.
– Vi gör det enklare för patienten att snabbt få hjälp och råd samtidigt som vi är med och frigör resurser på klinikerna. Vi vet hur mycket tid som går åt till att diagnostisera saker som enkelt kan skötas från mobilen, som exempelvis en tappad fyllning eller krona, säger Noel Abdayem, grundare och tandläkare.
Tandläkarrädsla ett folkhälsoproblem
Han förklarar att de börjar med en första undersökning och rådgivning. Om de bedömer att patienter behöver träffa en tandläkare på plats bokar de in en tid hos en av Dentmes utvalda partnerkliniker. Grundarna David Kruse, Noel Abdayem och Hadi Ahmad är måna om att hjälpa fler människor till bättre munhälsa.
– Tandläkarrädsla har blivit ett folkhälsoproblem. Vi tror att videosamtal via appen med en legitimerad tandläkare utan att behöva besöka en klinik kan vara ett första steg i riktningen mot en bättre tandhälsa. Genom videosamtalet har patienterna större kontroll över situationen och kan bygga upp en tillit som sen gör det enklare att ta steget till ett första fysiskt besök. Vi vill att tandvård ska bli tillgängligt för alla, säger Hadi Ahmad som även är tandläkare och kliniskt ansvarig på Dentme.
Förutom privatpersoner ger Dentme företag möjligheten att erbjuda tjänsten till sina anställda. Då ingår, utöver appen, även en årlig undersökning på fysisk klinik för de anställda. David Kruse berättar att de som använder sig av digital vård kommer att känna sig trygga med tjänsten.
– Det känns bra att vi kan erbjuda vår tjänst både till privatpersoner och företag som vill blir mer attraktiva som arbetsgivare. Vi är en partner för våra kunder hela vägen på resan mot bättre tandhälsa. Det ska vi göra genom att erbjuda den bästa tillgängligheten, kundupplevelsen och hjälpa våra användare att få rätt vård till rätt pris vid varje tillfälle, säger han.
Läs mer om Dentmes företagstandvård.