Annons
Innehåll från Danske BankAnnons

Så kan företagets resultat förbättras – gör din kalkyl nu

Det fjärde kvartalet blir ett ödeskvartal för 2020. Det finns fortfarande stor osäkerhet i marknaden även om svensk ekonomi vänt upp efter ett starkt fall i andra kvartalet. Hur kan du som företagare ta hjälp av banken för att förbättra företagets kalkyler och stärka resultatet inför årets slut?

Ta hjälp av Danske Banks experter - boka rådgivning här. 

För många företag har året varit en prövning på många sätt med minskad orderingång och en prövning av affärsmodellen när hela samhället ställdes om till digitalt i spåren av Covid19. Svensk ekonomi har stärkts under det tredje kvartalet efter ett kraftigt fall av BNP med 8,3 procent i kvartal två. Kronan har också stärkts och exporten har kommit igång. Men ”den andra vågen” som vi nu ser indikationer på innebär fortsatt osäkerhet och i det läget kan bankens rådgivning ge dig viktig vägledning. 

– Danske Bank har sedan krisens inledning erbjudit rådgivning på en fördjupad nivå. Det viktiga är att säkra kassaflödet och snabbt minska kostnaderna i bolaget. Banken har en viktig kompetens kring finansiella frågor och för att stärka kalkylerna och få vägledning rekommenderar jag att boka ett möte med företagsrådgivningen, säger Anders Gullesjö, Chef Företagsmarknaden på Danske Bank.

Anledning att se över behovet av lokaler

Branschkunskap är a och o när man utvärderar företagens risk och möjligheter. Banken har under krisen stärkt upp Corporate Analytics avdelningen, snabbat upp kreditprocesserna och kan på så sätt ge snabba svar på komplexa frågor. 

Vi är inne i det fjärde kvartalet och åtgärder som korttidspermittering och uppskjutna skatter, som stärkt kassaflödet under våren och hösten, går det inte att räkna med. Dessutom bör man om man fått uppskov med skatter under året redan nu se över hur man ska hantera återbetalningen och räntekostnaderna. 

– Kalkylen måste göras nu. Det finns vägar att förbättra kassaflödet som man kanske ännu inte har vidtagit. Men det viktiga är att man inte avvaktar. Särskilt om man är i en bransch som är under kraftig påverkan av krisen som exempelvis butik och besöksnäring. Dessutom har många tjänsteföretag drabbats hårt. Många företag har också anledning att se över sina lokalbehov och anpassa kostymen till det nya arbetslivet, säger Anders Gullesjö. 

Vad kan man konkret göra för att förbättra kalkylen? 

– Det är ingen enkel lösning. Det handlar om att se över vilka kostnader som kan minskas utan att äventyra återhämtningen. Som alltid kommer utgifterna först innan man får intäkter när orderingången stärks. Har du utnyttjat möjligheten med korttidspermittering bör du fundera på hur du ska klara kostnaderna efter årsskiftet när stödet upphör. Du bör också se över betalningsvillkor och lagersituationen. Om du förändrat er affärsmodell och fler anställda jobbar på distans kan det vara värt att se på utgifter kring kontorsytor. Andra möjligheter är att öka lånefaciliteterna i banken och få hjälp med en analys av just ditt bolag. Det viktiga är att inte avvakta. Agera nu så har du mycket att vinna, säger Anders Gullesjö. 

Få hjälp med att lösa företagets utmaningar – boka rådgivning här 

Mer från Danske Bank

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Danske Bank och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?