1515
Annons
Innehåll från Danske BankAnnons

Ny tjänst samlar konton från olika banker i en vy

En vy som i nära realtid ger en tydlig överblick över ditt företags konton från samtliga storbanker.

Det är idén bakom Danske Banks nya tjänst ”Konton i andra banker” som snabbt blivit populär.

– Med den här tjänsten sparar man både tid och pengar samtidigt som den skapar full överblick över företagets likviditet, säger Anders Törnroos, Head of Cash Management Business Banking på Danske Bank.

Läs mer om hur ditt företag kan få hjälp av Danske Banks experter. 

De flesta företag har konton i flera olika banker. Ju större företag och längre historik, desto mer utspridda är ofta både bankkontakterna och antalet konton.

Många företag tvingas därför dagligen göra flera in- och utloggningar på olika konton för att skapa en bild över likviditeten och ekonomin. Ofta exporteras informationen manuellt för att sedan överföras in i ett gemensamt Exceldokument som visar det sammanlagda saldot

Den här vanliga metoden hör gårdagen till, enligt Anders Törnroos:

– Det är ett mödosamt arbete som ofta involverar många personer och därför stjäl massor av tid. Dessutom är det krångligt att sammanställa materialet och skapa sig en tydlig överblick, säger han.

Först på marknaden – tack vare nytt regelverk

När EU 2018 införde regelverket PSD2 – som syftar till att öka transparensen, påskynda digitaliseringen och förbättrade kundupplevelsen – började Danske Bank utveckla erbjudandet ”Konton i andra banker”. Tjänsten är den första i sitt slag på marknaden och ger tillgång till företagets alla konton, i de största nordiska bankerna, i en samlad vy.

– Egentligen borde alla företag som har konton i fler än en bank använda sig av den här tjänsten. Förutom att det är enkelt och smidigt skapar det också en trygghet i att i nära realtid få en samlad bild över företagets likviditet. Dessutom är det även enkelt att söka bland transaktioner och exportera information om betalningar och saldon till PDF eller Excel, berättar Anders Törnroos.

Skräddarsy din egen lösning

”Konton i andra banker” är en tjänst (ny modul) i Danske Banks företagsplattform District som består av en mängd olika finansiella tjänster och produkter. Med hjälp av District, som lanserades för drygt två år sedan, kan varje företag och användare skräddarsy sin egen lösning.

– District är den modernaste och mest användarvänliga plattformen på marknaden. Den är byggd för att sammanföra företagets finansiella data på ett och samma ställe. Dessutom utvecklas plattformen hela tiden, berättar Anders Törnroos.

Ökat intresse för digitala tjänster

Enligt Anders Törnroos har intresset för nya digitala tjänster ökat stort det senaste året.

– Pandemin har skapat både nya vanor och insikter. I goda tider är det många som bara kör på och vet att det löser sig ändå. Men i en turbulent tid inser de flesta att verksamheten måste effektiviseras i minsta detalj och att man måste kunna fatta snabba beslut med korrekt underlag. 

Vad händer med företag som inte hänger med i digitaliseringen?

– Risken är att omvärlden springer ifrån dig. Ser du inte tecknen som finns på marknaden i tid, eller inte börjar använda metoder och tjänster som effektiviserar dina processer, riskerar du att förr eller senare få stora problem, säger Anders Törnroos. 

Läs mer om hur ditt företag kan få hjälp av Danske Banks experter. 

 

Mer från Danske Bank

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Danske Bank och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?