Innehåll från Danske BankAnnons

Därför har Feelgood varit sin bank trogen i 17 år

Joachim Morath, VD för Feelgood.
Joachim Morath, VD för Feelgood.

Långsiktighet, branschkunskap och en nära relation är viktigast när hälsoföretaget Feelgood väljer sin företagsbank. Relationen inleddes 2003 och sedan dess har Feelgood varit Danske Bank trogen.   

– Feelgood har utvecklats och växt under de här åren. Det har vår relation med banken också gjort. Danske Bank förstår våra behov. De vet vad som väntar runt hörnet och kan ge oss bra rådgivning i vår utvecklingsprocess, säger Joachim Morath, VD för Feelgood.

Läs mer om hur ditt företag kan få hjälp av Danske Banks experter. 

Feelgood är Sveriges ledande hälsoföretag med 750 medarbetare på 120 platser i hela landet. Koncernen erbjuder tjänster inom bland annat företagshälsa, organisation och ledarskap samt privat sjuk- och friskvård. Med 8 300 kunder och en notering på Nasdaq i Stockholm ställs höga krav på effektiva processer, full koll på kassaflöden och en korrekt rapportering.

– Vår verksamhet och våra behov har förändrats under årens lopp. Vi påverkas också av vad som händer på marknaden som exempelvis den pågående pandemin. Då är det skönt att ha en rådgivare som förstår bolaget och våra behov. En partner som kan fatta snabba beslut, det kan Danske Bank, säger Joachim Morath.

Att vara trogen är ingen självklarhet 

Feelgood och Danske Bank inledde samarbetet 2003. De första åren handlade det om enstaka banktjänster, men under de 17 år som gått har relationen utvecklats med strategisk rådgivning och mer komplexa lösningar. Idag är Feelgood en helhetskund. Att vara sin bank trogen är ingen självklarhet. Först efterfrågade Feelgood mer basala tjänster och funktioner som rörelse- och kortkrediter, garantier, ID-tjänst för kunder och finansiering av vagnparken. Men när företaget vuxit och utvecklats så har bankens anpassat rådgivningen och bidragit med expertis vid bland annat lokalinvesteringar och förvärvsinvesteringar. 

Joachim Morath tycker att samarbetet funkar bra i alla delar, men vissa delar är viktigare än andra:

– För mig är det viktigt att det finns ett nyfiket lyssnande och en branschkunskap. Egentligen är det inte en jättestor skillnad mellan bankernas tjänster – det är relationen och viljan att finna lösningar som särskiljer. 

Han utvecklar sitt resonemang.

– Tillit och långsiktighet i relationen är oerhört viktigt och en förutsättning för att kunna fatta snabba och kloka beslut. Det är svårt att komma till en ny bank för att låna pengar till ett förvärv om de inte känner till vår finansiella historik. 

En djupare förståelse

Harri Ljungström, är sedan tio år kundansvarig för Feelgood hos Danske Bank. Han är inne på samma linje.

– En öppen dialog, branschkunskap och god framförhållning är en förutsättning för att vi ska kunna erbjuda rätt expertis, finna snabba lösningar eller möta komplexa behov. Feelgood har en professionell ledning med en tydlig agenda för bolagets utveckling – då kan vi göra skillnad, menar Harri Ljungström.  

Ett samarbete i 17 år kan låta länge, men Feelgood har enligt Joachim Morath inga planer på att byta bankpartner.

– Nej, vi är jättenöjda. Jag började själv som CFO på Feelgood för tio år sedan och på den tiden var vi inte särskilt lönsamma. Danske Bank har sedan följt och stöttat oss under hela vår utveckling, i med- och motgång. 

Läs mer om hur ditt företag kan få hjälp av Danske Banks experter. 

 

Mer från Danske Bank

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Danske Bank och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?