Annons
Innehåll från Danske BankAnnons

6 tips som förbättrar företagets likviditet

Företag måste inte bara kämpa för att klara likviditeten under Coronakrisen – när det vänder uppåt väntar nya utmaningar. 

 

När hjulen snurrar igång och efterfrågan ökar kommer kostnaderna för komponenter och personal först – och intäkterna sist. Det kan skapa stora problem om kassaflödet är lågt. Men med några handfasta åtgärder kan du stärka företagets likviditet och klara uppgången. 

 

Här ger vi några tips.

Så kan ditt företag stärka likviditeten 

Omsättningen i många företag har minskat kraftigt under krisen. Samtidigt har kassan stärkts av korttidspermitteringar, uppskov med skatter och uppskjutna investeringar. Dessutom har vissa företag minskat utgifterna för komponenter och insatsvaror, det vill säga de varor som används och förbrukas i tillverkningen av andra varor. 

Slopade aktieutdelningar och omställningsstöd har i många fall mildrat krisens effekter ytterligare. 

Bästa scenariot: återhämtning tredje kvartalet

Men även om symtomen dämpas kvarstår den stora utmaningen: brist på löpande efterfrågan och att de uppskjutna skatterna ska betalas inom ett år.

Det kommer att bli kännbart för många företag.

– I bästa scenariot återhämtar sig marknaderna under tredje kvartalet. Men en ökande efterfrågan kräver resurser för bland annat insatsvaror, komponenter och löner. Kostnader och leveranser av tjänster och varor kommer först – inbetalningar från kund sist. Det kan trots den förstärkta kassan och ett ökande cash flow skapa en akut likviditetsbrist som i värsta fall kan leda till att återhämtningen i ekonomin drar ut på tiden, säger Anders Gullesjö, chef Företagsmarknad Danske Bank

Likviditetskris när hjulen snurrar igång 

Många företag har trots den svåra marknadssituationen en acceptabel finansiell situation. Men en längre period av negativa resultat leder till försämrad rating och dyrare finansiering. Det i sin tur kan skapa stora problem för företagen då bankerna inte kan bevilja krediter utan att ägarna skjuter till nytt kapital för att förbättra företagets soliditet. Reglerna är tydliga i den frågan: Det måste finnas en återbetalningsförmåga och banken måste ta hänsyn till kapitaltäckningskraven.

– Jag uppmanar företag att ta kontakt med sin bank för att diskutera sin finansiella situation. Företagsakuten, som blev förlängd till 30 september, har goda intentioner, men är tyvärr alldeles för komplicerad. Det finns dock andra åtgärder som man bör utvärdera. Det allra viktigaste är att inte vänta för länge, säger Anders Gullesjö.

Vägen till en bättre ekonomi

De flesta företag gör redan mycket för att stärka sin likviditet, men det finns ofta fler åtgärder att vidta.

Här är sex handfasta tips på hur du kan förbättra ekonomin i företaget:

1. Se över företagets likviditetsprognos. Utgå ifrån olika intäktsscenarier och räkna på hur du kan parera kostnaderna. I det här arbetet bör inget vara heligt, varje krona räknas. Kanske måste du i ett visst scenario minska personalstyrkan? Säga upp abonnemang? Skjuta upp en tänkt satsning? Rea ut lagervaror? Eller hyra ut delar av kontoret? Tänk kreativt i att hålla liv i intäkterna och minimera kostnaderna.

2. Se över personalsituationen och möjligheter till korttidspermittering. Har du sökt alla de stöd som är möjliga? Eller kan du skära ned på rörliga personalkostnader och bemanna fast personal på ett effektivare sätt?

3. Se över dina fakturor. Var noga med att verkligen få betalt efter maximalt 30 dagar och våga skicka jobbiga fakturaärenden till inkasso. Om du har en pressad situation kan du förhandla dig till längre betalningstider på de fakturor som du ska betala till leverantörer, hyresvärd, fordringsägare med flera. Så kallad factoring är ett annat sätt för att säkra intäkter och stärka kassaflödet. Då säljer eller belånar du fakturor samtidigt som en kund handlat med dig.

4. Begär uppskov med skatter och kontakta banken om uppskov med amorteringar och utökade krediter. Stämmer exempelvis din preliminära F-skatt för 2020 utifrån justerad budget och prognos i denna unika situation?

5. Minska om möjligt era lager. Dra ned på inköp eller rabattera befintligt lager. Försök alltid att lageroptimera så att ni har rätt mängd varor vid rätt säsong.

6. Använd outnyttjade lånefaciliteter. Ha alltid en löpande dialog med din bank om möjligheter till ytterligare finansiering.

Få hjälp med att lösa företagets utmaningar – boka rådgivning här  

 

 

Mer från Danske Bank

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Danske Bank och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?