1515
Innehåll från CloettaAnnons

Så skapar Cloetta framtidens hållbara godis

Konsumenternas krav på hållbara produkter ökar. Det gäller också det vi väljer att stoppa i oss, där faktorer som naturliga ingredienser och veganska alternativ står högt på önskelistan. Godisjätten Cloetta har valt att sätta just konsumenterna och deras önskemål i centrum med sin hållbarhetsplan ”A sweeter future”. Där ligger fokus på innovativa och hållbara alternativ som gör gott på fler än ett sätt.

I takt med att dagens konsument blir allt mer medveten ställs högre krav på producenter av livsmedel och konfektyr att erbjuda hållbara alternativ. Med sitt hållbarhetsinitiativ ”A sweeter future” har Cloetta en ambition att föra hållbarhetsfrågan närmare konsumenten. Bolagets marknadsavdelning driver agendan och innovationerna som ska möta kundernas önskemål och hållbarhetstrenderna i samhället. 

– Vi ser på konsumenten som vår chef och sätter hållbarhet i centrum av detta. Vår åsikt är att vår marknadsföring bara skulle stå på ett ben om vi inte fokuserade på detta, säger Thomas Biesterfeldt, Chief Marketing, Innovation & Sustainability Officer på Cloetta.  

Äkta, hållbar glädje

Under de senaste två åren har Cloetta intensifierat sitt hållbarhetsarbete och landat i ett antal områden som de sett är mest efterfrågade och relevanta, där de riktar in sig på människor, planeten – och dig. I kärnan av allt finns företagets syfte ”We believe in the power of true joy” - viljan att bidra till äkta glädje. De vill förhöja glädjefyllda tillfällen men med ett extra fokus på att detta ska vara äkta och hållbart. 

– Vi vill ge konsumenterna fler ingredienser som de känner igen och som är naturliga. Vårt naturgodis, snacks, och xylitol-baserade produkter är det mest uppenbara men vi driver också initiativet att enbart använda naturliga smaker och färgämnen i godis och pastiller innan år 2023. 

Äkta frukt och veganska alternativ

Ett av de senaste produktexemplen är Cloettas Gott & Blandat Äkta Fruktgodis som är ett vingummi gjort av 50 procent äkta frukt. Där har de lyssnat på sina konsumenter som efterfrågat ett godis som smakar just godis men innehåller naturliga ingredienser, som fruktpuré. De har även lanserat flera typer av godis med både mindre socker och inget socker alls, såväl som veganska produkter. Allt handlar om att ge fler alternativ till det klassiska utbudet, förklarar Thomas Biesterfeldt. 

– Vi är transformativa och innoverar för framtiden. Vi tror inte på att vi ska berätta för konsumenten vad de ska välja utan på att ge dom en valmöjlighet. Många efterfrågade veganska alternativ till deras favoritprodukter. Därför skapade vi till exempel nya Kexchoklad Vegan för att kunna erbjuda ett relevant alternativ till originalet. Vi vill respektera alla val, avslutar han. 

Läs mer

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Cloetta och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?