1515
Innehåll från CenovaAnnons

Innovationsbolaget Cenova siktar mot den medicinska toppen

Ända sedan starten 1972 har Cenova arbetat med kontraktstillverkning av medicintekniska produkter med höga regulatoriska krav. I dag, över 48 år senare, har de drygt 50 aktiva kunder som samtliga kräver rena och ofta sterila produkter.

Familjeföretaget Cenova har sina rötter i Mjölby men deras ambitioner har tagit dem mycket längre än så. Med en kraftig expandering under de senaste åren är tydliga mål uppsatta för framtiden och Johannes Kask, Head of Marketing and Sales på Cenova, berättar att de även riktar fokus mot att bli ledande i Sverige.

Ingen kund för liten eller för stor

Cenova begränsar sig inte till specifika produkter, och inte heller storleken på företagen som de samarbetar med. Det visar sig inte minst i deras omfattande och diversifierade kundportfölj som innehåller allt från stora internationella läkemedelsföretag till små regionala innovationsbolag. Det faktumet kommer med många fördelar, menar Johannes Kask.

– När vi har så många olika kunder innebär det att vi lär oss av samtliga, och suger åt oss det bästa av alla. Dyker det upp en frågeställning hos någon av våra 50 kunder så kanske vi redan har diskuterat den tidigare med åtta andra kunder, och har på så vis en kort startsträcka.

– I samband med dagens regulatoriska klimat med allt från UDI (Unique Device Identification) till MDR (Medical Devices Regulation) ställs våra kunder inför liknande problem. Med den innovationsbakgrund och starka drivkraft som vi besitter kan vi tillsammans med våra kunder lösa framtidens utmaningar på ett effektivt sätt, säger Fredrik Holmgren, vd på Cenova.

Fredrik Holmgren understryker även att de kan hjälpa till att fylla behoven som deras kunder har, oavsett storlek. Ett mindre bolag har mindre kapital och resurser samtidigt som kompetensen ofta inte är lika bred som på större företag – något som gör det problematiskt för dem att tillverka en medicinteknisk produkt som uppfyller samtliga krav. På stora företag är det tvärtom, förklarar han.

– Då är vår storlek en styrka vad gäller flexibilitet och snabba beslutsvägar.

Tydliga kravbilder

Vad gäller 2020 finns flera tydliga målsättningar för Cenova. Med en ofta förekommande efterfrågan gällande hantering av läkemedel är ambitionen att skaffa en licens inom området. För att lyckas med det behövs enbart små justeringar i arbetssättet, menar Johannes Kask.

Det är inte enbart en läkemedelslicens som är målet för året. Med distinkta mål har Cenova en tydlig bild av var de ska vara 2025, och förväntas ha en årlig tillväxt på cirka 10-15 procent. Det ska man dels uppnå genom att bredda erbjudandet, men den största framgångsfaktorn ligger hos Cenova och deras kunder själva.

– Att vårda våra befintliga kundrelationer ligger i epicentret och gör mer för vår tillväxt än om vi konstant skulle jaga nytt, avslutar Fredrik Holmgren.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Cenova här 

Om Cenova

Cenova är ett innovationsbolag med mer än 48 års erfarenhet av att vara en kontraktstillverkare som tar hand om hela värdekedjan för att möta marknadens tuffa regulatoriska krav på produkters renhet.

* Grundat: 1972

* Kärnprocesser: Detaljtillverkning, Formsprutning, Vakuumformning, Montering, Packning.

* Antal anställda: cirka 80 anställda + 20 bemanning

* Omsättning: 130 MSEK (2019)

* Placering: Mjölby, vid E4:an, strategiskt läge för distribution

Mer från Cenova

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Cenova och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?