ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från BRING

”Vi kan skapa gröna leveranser tillsammans”

Trenden med ökad e-handel innebär fler hemleveranser.

Därför jobbar logistikföretaget Bring nu intensivt med att hitta miljöalternativ som inte behöver kosta mer än traditionella transporter.

– Alla vet vad som står framför oss. Det är en stor utmaning, men det går om vi jobbar tillsammans, säger Tobias Åbonde, nordiskt ansvarig för konsumentleveranser på Bring.

Läs mer om hur du kan göra din leverans grönare

Logistikföretaget Bring har högt ställda mål för sitt hållbarhetsarbete och 2025 har de lovat att vara helt fossilfria i alla sina transporter. Innanför tullarna i Stockholm har de redan lagt om sina hemleveranser av paket till enbart el och cykel, något som även har utökats till närförorter och till Göteborg och Malmö.

Trots den positiva trenden mot att allt fler tar ett större miljöansvar så fortsätter utsläppen att öka totalt sett i Sverige.

– Vi är duktiga, men det är ändå så att förra året ökade utsläppen för inrikes vägtransporter i stället för att minska i Sverige, säger Tobias Åbonde på Bring. 

Men det har skett en attitydförändring under den senaste tiden.

– Det har hänt något de sista tio månaderna, både hos e-handlare och konsumenter. Vi ser att det här blir allt mer viktigt och i fokus. Det är glädjande. Det är ingen idé att det bara är vi som kör runt med en elbil, effekten kommer när vi alla ser till att inte släppa ut för mycket i våra städer, säger han.

Som logistikföretag anser sig Bring ha ett ansvar för att ställa om så snart som möjligt och inte vänta på faktorer som styrmedel från myndigheter och utvecklingstider på nya fordon. Den starka drivkraften inom företaget gör att de hela tiden vågar ta nya steg.

– Dels måste man vilja och dels måste man våga. I bland önskar man att det gick lite fortare från idé till tillverkning men vi är ett företag som sätter hälsa, miljö och säkerhet väldigt högt på agendan. Det finns en stolthet kring det här och det är något som efterfrågas internt, säger han.

Även e-handlaren har ett stort ansvar att lyfta fram bra miljöalternativ och förklara dessa för konsumenten.

– Man måste kunna visa att e-handeln inte är för belastande på miljön och att det inte är ett sämre alternativ än att gå till butiken. Det finns massa fördelar med e-handel, till exempel att vi kan ställa bilen. Men vi måste också se till att hela leveransen är mer hållbar, det gäller allt från emballage till hur paketen transporteras till staden och hur vi transporterar paketen den sista milen, säger Tobias Åbonde.

I det tredje ledet är det köparen som till sist har sin konsumentmakt att göra gröna och hållbara val. Men för att göra det måste det finnas tydlig information där förutsättningar och alternativ finns presenterade. Enligt Brings senaste rapport finns det idag en efterfrågan på bra miljöval, men många upplever att de inte får tillräcklig information.

– Det är de som till sist ser till att det här verkligen tar fart. När köparna verkligen väljer det gröna alternativet så kommer den här utvecklingen att skyndas på och det blir en omställning i samhället, säger Tobias Åbonde.

Läs mer om hur du kan göra din leverans grönare

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BRING och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies