ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från BRING

Noll utsläpp med nya svenska elbilen

Bring ställer om till fossilfria leveranser och investerar i det svenska företaget Inzile AB som tillverkar eldrivna lastbilar. Snart rullar de första fordonen i stadskärnorna.

– Bilarna passar in i vårt tankesätt helt och hållet, säger Klas Bratt, produktionsutvecklare på Bring.

Läs mer om leveranserna

Brings mål är att vara helt fossilfria i sina leveranser 2025. Som ett led i den strävan har logistikföretaget investerat i den svenska biltillverkaren Inzile AB. Västerviksbolaget har tagit fram en helt ny eldriven lätt lastbil som snart kommer att rulla med leveranser på de svenska vägarna i citynära områden och i närförorter till våra större städer. 

– Det är jättehärligt att vi är delägare och att vi kan vara med och anpassa fordon efter våra och konsumenternas behov så att vi så snabbt som möjligt kan göra vår omställning från fossilt till fossilfritt, säger Klas Bratt produktionsutvecklare på Bring.

Precis som Bring har Inzile AB ett starkt klimatfokus och jobbar för att hitta nya smarta hållbarhetslösningar.

– De har ett cirkulärt tankesätt och undersöker hela tiden nya materialval som är klimatneutrala, säger Klas Bratt.

Bilarna anpassas efter behoven
Investeringen på fem miljoner kronor är en del av Brings omfattande miljöarbete för att minska utsläpp och buller i stadsmiljöerna. I ett första steg har Bring beställt fem lastbilar av modellen PRO4, men det finns planer på fler redan nästa år.

Bilen är byggd för att kunna anpassas efter olika behov och kommer i det första skedet att ersätta bilar i stadskärnor och i närförort för Brings transporter av lätta paket. Som delägare kan Bring vara med och skräddarsy utformningen av fordonen. De jobbar just nu med att utveckla bilarna för att kunna koppla på en trailer så att de ska kunna köra tyngre transporter och även ta leveranser med möbler och vitvaror.

– Då får vi nya möjligheter. Träffar vi rätt med att koppla på en semitrailer till fordonet för att kunna köra de här tyngre transporterna så kan det handla om ganska många bilar och vi kommer snart att beställa fler, säger Klas Bratt.

Läs mer om de olika leveransalternativen

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BRING och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer