ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från BRING

9 tips för hållbar e-handel – fällorna du ska undvika

Enkelt och tydlig information är a och o när du vill ha nöjda och återkommande kunder till din nätbutik, det framgår av Brings nya e-handelsrapport Bring Research.

Här är råden som gör dig till en vinnare – och samtidigt utmanar dina konkurrenter med hållbar e-handel.

Läs mer om hur du kan göra din leverans grönare

1. Vägled och navigera kunden i din nätbutik. Gör det enkelt att hitta priser, villkor och returinformation redan tidigt i köpprocessen. Se till att informationen är skrivet på ett enkelt språk.

2. Kvinnor lägger mer tid på sociala medier, medan män oftare väljer prisjämförelsesajter. Tänk på vad och var du kommunicerar dina budskap beroende på vilken målgrupp du vill nå.

3. Håll koll på alla plattformar. Se till att det finns relevant, lättillgänglig och likvärdig information på olika enheter. Förvänta dig inte att kunden tar sig tid att leta efter informationen. Måste köparen byta enhet för att genomföra köpet finns det risk att köpet avbryts.

4. Tydlighet är viktigt. Var noga med att ha konkret och enkel information om fakturering och olika leveransalternativ. Skriv ut exakt vad det är kunden betalar för, när och hur varorna kommer att levereras. Har du bra erbjudanden så se till att kunderna kan se dem klart och tydligt. Erbjud exakt leveransinformation. Var gärna så precis som möjligt. Skriv hur många dagar leveransen tar och inte 1-5 dagar. Leveransinformationen ska även finnas både i kassan och på orderbekräftelsen och erbjuder du expressleverans är det extra viktigt att berätta exakt hur lång tid det tar.

5. Ta reda på kundernas betalningsvilja genom att testa fraktkostnader regelbundet. Genom en kampanjperiod med fri frakt kan du se om försäljningen ökar. Du kan också testa att erbjuda fri frakt om kunden handlar för en viss summa i varukorgen. Håll också koll på dina konkurrenter och vilka fraktkostnader och villkor de har.

6. Underlätta för returer och tänk på emballaget. Skicka med en returlösning i paketet som ger enkel och tydlig information om hur kunden kan returnera varan. Se också över hur varan skickas till kunden. Är den lätt att ta emot och finns det en smart lösning för retur?

7. Ge dina kunder ”det lilla extra”. Hitta en detalj som gör din nätbutik unik och som gör att kunden får en positiv köpupplevelse hos just dig.

8. Tänk på miljön – och glöm inte att berätta det. Kunder efterfrågar miljötänk och hållbarhet i allt större utsträckning. Försök att vara så tydlig som möjligt med hur du jobbar för en grön e-handel. Detaljerna kan göra att du sticker ut mot andra nätbutiker och ge dig en konkurrensfördel.

9. Kommunicera med dina kunder. Berätta både i nätbutiken men också i annan dialog med kunderna på sajt, via nyhetsbrev eller på sociala medier hur just du jobbar med miljö och leveranser.

Läs mer om hur du kan göra din leverans grönare

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BRING och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies