1515
Annons
Innehåll från BRAAnnons

BRA satsar helhjärtat på hållbarhet och att bli världens första nettonoll-flygbolag

Ulrika Matsgård, VD, och Maria Fiskerud, hållbarhets- och kommunikationschef, på BRA. Foto på Maria: Staffan Flodin.
Ulrika Matsgård, VD, och Maria Fiskerud, hållbarhets- och kommunikationschef, på BRA. Foto på Maria: Staffan Flodin.

Med såväl högtflygande plan som planer jobbar BRA för att realisera ett mer miljövänligt resande. Nettonoll-utsläpp är åtta år bort, men redan nu går det att flyga mer miljövänligt.

Före jul anmälde sig BRA till Science Based Targets initiative (SBTi), ett samarbete mellan bland andra Världsnaturfonden och Förenta nationernas Global Compact, vilka tar fram vetenskapligt baserade mål som företag kan sätta för att sänka sina växthusgasutsläpp i linje med Parisavtalet.

– Vi använder oss av GHG-protokollet för att redovisa alla väsentliga utsläpp som våra produkter och tjänster orsakar. Vi har tagit hjälp av Göran Erselius på 2050, säger Ulrika Matsgård, VD för BRA.

Hon lägger till:

– Så vi har våra siffror och statistik på plats. Det är viktigt.

Fyra pelare av åtgärder

För att kunna följa SBTi:s ramverk ska BRA fortsätta att flyga ATR-propellerplan, som är världens mest bränsleeffektiva flygplan. 

Vidare planerar de att flyga på helt fossilfritt bränsle redan 2030, vilket gör dem till pionjärer inom flygbranschen. I dagsläget är det endast tillåtet att använda 50 procent bioflygbränsle i kommersiella flygningar. 

– Därför är vi med och driver på både utvecklingen av bioflygbränsle och certifieringen för att få flyga på det till fullo, säger Maria Fiskerud, hållbarhets- och kommunikationschef på BRA.

Under våren kommer BRA, tillsammans med flygplanstillverkaren ATR och bioflygbränsleproducenten Neste, att göra en sådan testflygning.

Den tredje åtgärden är införseln av elflyg i BRA:s flotta - något som förhoppningsvis blir verklighet redan om fem år.

– Vi tror att elflyget kommer att kunna fylla andra behov än de linjer vi har idag, som en del av regionaltrafiken. De kan då bli ett komplement till vägtrafik, när det blir både fossilfritt och tidseffektivare att flyga i stället för att ta egen bil eller buss, säger Maria Fiskerud.

Det som BRA själva inte kan påverka gällande sina utsläpp ska de kompensera för med kolinlagringsprojekt. Det innebär att koldioxid ombildas till stabilt kol, så att koldioxidhalten i atmosfären faktiskt minskar. 

En angelägen fråga

Hållbarhet är en viktig del av BRA:s affärsidé och något som de har arbetat länge med. Utöver SBTi, så följer exempelvis BRA Nettonoll-standarden som lanserades hösten 2020.

BRA:s resenärer kan även redan idag välja att flyga på bioflygbränsle. Det kostar 300 kronor per flygsträcka inrikes. Bolaget klimatkompenserar dessutom all sin verksamhet med 110 procent – utan någon som helst extra kostnad för kunderna.

– Tar vi inte klimatkrisen på allvar så kommer vare sig planeten eller våra tjänster att finnas framöver, betonar Ulrika Matsgård.

OM BRA

BRA – flygbolaget med flest destinationer i Sverige och nöjdast kunder flera år i rad – tar dig till och från flera populära destinationer Skandinavien. Med BRA reser du via Bromma, dit du tar dig till eller från Stockholms centrum på 15 minuter med tvärbanan och tunnelbanan. 

https://www.flygbra.se/ 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BRA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?