Annons
Innehåll från BlåkläderAnnons

”Vårt evighetsperspektiv ger tryggare kunder”

Den familjeägda exportsuccén Blåkläder har sedan starten 1959 arbetat med att utveckla slitstarka arbetskläder för bygg- och industriföretag över hela världen. För vd Anders Carlsson är både innovation och hållbarhet naturliga delar av bolagets kärnaffär. 

Blåkläder har en lång tradition av att förse landets företag med skydds- och arbetskläder. Kvalitet och långsiktighet är viktiga honnörsord. 

Jobbar ditt företag långsiktigt med arbetskläder? Läs mer om Blåkläders filosofi! 

Redan efter lumpen på 80-talet började Anders Carlsson jobba på Blåkläder. Han uppskattar att bolaget vid den tidpunkten omsatte mellan 15 och 20 miljoner kronor. 

Efter ett par avstickare var han 2012 tillbaka på Blåkläder för tredje gången, och från 2014 för att axla rollen som vd för ett expansivt bolag med globalt perspektiv. 

– Vi har haft ett tydligare fokus på tillväxt under de senaste åren, och vi har långsiktiga ägare som verkligen tror på konceptet, säger han. 

Anders Carlsson, vd för Blåkläder.
Anders Carlsson, vd för Blåkläder.

Koncernägarfamiljen äger inte bara Blåkläder, utan har också en rad andra bolag i portföljen. Bland annat såg man tidigt möjligheterna i att äga egna fabriker i Asien, vilket gjort att Blåkläder fått en unik kontroll över kvalitet och hållbarhet i produktion och leverantörskedjor. 

Evighetsperspektivet är en viktig del i bolagets framgångar, menar Anders Carlsson. 

– Det påverkar hela bolagets filosofi. Vi är inte styrda av kvartalsekonomin, utan kan tänka i längre cykler. Det gäller förstås särskilt hur vi ser på hållbarhet. Den långsiktiga affärsmodellen skapar också en viktig trygghet för våra kunder.  

Innovation i små steg framåt

Sedan Anders första tid på Blåkläder har bolagets verksamhet ökat kraftigt. I dag har man 350 anställda och omsatte 1,5 miljarder kronor under 2019. 

Med fokus på kvalitet och långsiktighet innebär det samtidigt att innovationsarbetet fyller en annan slags funktion. Istället för stora tekniksprång handlar det i dag om att ta små steg mot ytterligare resurseffektivisering, smartare administration och ökad hållbarhet. 

– Innovation handlar inte om att bygga månraketer, utan kan lika gärna vara att utveckla våra plagg med ännu en funktion som brukarna efterfrågar i sitt dagliga arbete. Vår skräddarsydda webbshop sparar värdefull tid åt våra kundbolag, medan vår automatiserade logistikhantering med plockrobotar är ett exempel på innovation som gör oss mer effektiva i leveransen.

Anders Carlsson poängterar att man säljer mer än bara kläder. 

– Vi måste komma ihåg att vi erbjuder en tjänst till våra kunder – de förväntar sig kvalitet och säkerhet utan krångel. Med vårt evighetsperspektiv kan de också känna sig trygga med att det alltid fungerar. 

Trygghet, hållbarhet och leveranssäkerhet – så funkar Blåkläders evighetsperspektiv.  

Mer från Blåkläder

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Blåkläder och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?