Annons
Innehåll från BlåkläderAnnons

Klädproducenten som vill sälja så få plagg som möjligt

Slit och släng-mentaliteten är inte hållbar. Det menar man i alla fall på Blåkläder, där livstidsgaranti på sömmar är en självklarhet. Slitstarka plagg som håller länge innebär färre köp men nöjdare kunder – och en mer välmående planet. 

Efter åratal av klimatdebatt kring resor och matvanor kom turen slutligen till kläderna. Modebranschens fokus på billig massproduktion och korta säljcykler skapar enorma utsläpp av såväl växthusgaser som miljöfarliga kemikalier, samtidigt som det kräver stor förbrukning av vatten. Affärsmodellerna har byggts på att kläderna ska behöva bytas ut kontinuerligt. 

Läs mer om hur Blåkläder arbetar med långsiktig hållbarhet 

För arbetskläder ser situationen något annorlunda ut. Plaggen behöver ersättas först när de slitits, och begreppet hållbarhet blir mer relevant än någonsin. 

– Vi är av den bestämda uppfattningen att världen behöver producera färre klädesplagg, inte fler. Vår lösning är att hela tiden försöka hålla så hög kvalitet som möjligt så att du som kund inte ska behöva köpa mer än nödvändigt, säger Peter Mönhage, Sverigechef på Blåkläder.

Livstidsgaranti på sömmar

Med ett familjeägt varumärke som sätter stolthet i en 60-årig företagshistoria, korta leverantörskedjor, välförtjänt kundlojalitet och en långsiktig framtidshorisont, är det kanske inte så konstigt att Blåkläder sedan länge har implementerat en policy kring livstidsgaranti på klädernas sömmar. 

Med starka material och trippla förstärkningssömmar vid plaggens mest utsatta områden kan man därmed förlänga livstiden väsentligt. Det är ovanligt med reklamationer.

Peter Mönhage poängterar att den nära relationen med fabrikerna i Myanmar och Sri Lanka gör såväl hållbarhetsarbetet som kvalitetssäkringen betydligt mer överskådlig. 

– Närmare 85 procent av alla våra plagg produceras i våra sex fabriker. Blåkläder sourcar alla leverantörer och material – vi nominerar och fabrikerna köper in. Det ger en transparens och kontroll som jag tror få andra klädföretag har i dag. Det gör också att vi kan sticka ut hakan när det gäller plaggens livslängd. 

Sparar kostnader och miljöpåverkan

En av Blåkläders mångåriga kunder är ett bolag med upphandling av stora volymer arbetskläder. De anställda slet tidigare ut 4-5 par arbetsbyxor innan man gick över till Blåkläder. Resultatet efter tio års samarbete är ett genomsnitt på 1,8. Med tusentals anställda blir det snabbt stora besparingar av såväl kostnader som miljöpåverkan.

Livsgarantin på sömmar har funnits med i Blåkläders DNA under tre decenniers tid, vilket är en tydlig indikation på allvaret i synen på kvalitet och hållbarhet.  Peter Mönhage poängterar att det är ligger en hel del arbete bakom denna självklarhet. 

– Varje förstärkningsmaterial och extrasöm är resultatet av åratal av erfarenhet, hantverk och utveckling. Den lilla vinsten från längre materialåtgångar och kortare produktionstid skulle ätas upp direkt av ökad konsumtion eftersom plaggen slits fortare. Det är inte hållbart.  

Hur kan ditt företag gynnas av arbetskläder med högre kvalitet? Läs mer här 

Mer från Blåkläder

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Blåkläder och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?