Annons
Innehåll från BlåkläderAnnons

Inkludering som bygger affären – så utvecklar Blåkläder arbetskläder för alla

Marknaden för slitstarka arbetskläder har historiskt inte varit särskilt inkluderande. Men att blunda för jämställdhet är både otidsenligt och oekonomiskt. Nu vill svenska Blåkläder leda vägen med ett brett damsortiment.  

Har alla på arbetsplatsen tillgång till bekväma arbetskläder? Läs mer här! 

Bygg, industri, transport och samhällsbyggnad har traditionellt varit mycket mansdominerade branscher. Det fåtal kvinnor som har sökt sig till yrken i dessa sektorer har därmed fått nöja sig med arbets- och skyddskläder som är utformade för deras manliga kollegor. 

I dag ser dock situationen något annorlunda ut, och allt fler kvinnor tar plats i olika delar av de här bolagens organisationsträd. Men vem säkerställer att de har tillgång till bekväma arbetskläder?

Användardriven produktutveckling

För Blåkläder började jämställdhetsarbetet på slutet av 90-talet, då en byxa och en varseljacka först togs fram i dammodeller. Bolagets Sverigechef Peter Mönhage menar att utvecklingen därefter har accelererats – till stor del tack vare en ökad efterfrågan från kunderna. 

– Eftersom de här branscherna var så oerhört mansdominerade var det tidigare nästan ingen som ifrågasatte vilka kläder som fanns. Jämställdhet är fortfarande ett problem i många sektorer, men det går framåt. Då måste vi också kunna erbjuda rätt typ av arbetsutrustning. 

Peter Mönhage är noga med att poängtera att man från Blåkläders håll för en ständig dialog med kunderna och tar deras önskemål på största allvar. 

– Våra användare har på sig kläderna 40 timmar i veckan, så de vet mycket bättre än vi vad de behöver. Därför anordnar vi kontinuerligt kundpaneler för att diskutera möjliga förbättringar – det kan vara allt från en ficka som passar de senaste mobilmodellerna, till att utveckla gravidbyxor med extra resår. 

Framtiden är jämställd

Peter Mönhage vill att Blåkläder ska vara drivande i utvecklingen av en mer inkluderande och jämställd samhällssektor. Att kontinuerligt utveckla damkollektionen handlar också om att framtidssäkra verksamheten genom att bredda målgruppen. 

– Ett byggbolag som är en av våra största kunder har som målsättning att 25 procent av personalstyrkan ska vara kvinnor år 2025. Det säger sig självt att många fler företag kommer sätta upp liknande mål. Att stärka utbudet av arbetskläder för kvinnor innebär i dagsläget extra kostnader för oss, men det är en viktig investering för framtiden. 

Passform är den största utmaningen

Den största utmaningen för att utveckla damkollektionen har varit att skapa rätt passformer. Det menar Rose-Marie Näsström, som är ansvarig produktutvecklare för Blåkläders damsortiment. 

– Kvinnor söker arbetskläder som är anpassade för den kvinnliga anatomin, men i övrigt skiljer de sig inte från herrplaggen. Det kan vara att byxorna får extra resår så att midjan blir reglerbar, eller att jackan har tvåvägsblixtlås. Det svåraste är att ta fram modeller som passar olika typer av kvinnokroppar. 

Bästsäljare är serviceplaggen, men Rose-Marie Näsström får allt oftare rapporter från bygg- och industriarbetare som är tacksamma över att ”slippa se ut som Michelingubbar” när de ska gå till jobbet. Även de senaste årens satsning på gravidbyxor har fallit väl ut. 

– Det säger sig självt: med rätt typ av arbetskläder kan man prestera bättre och jobba längre in i graviditeten utan problem. Det viktigaste för oss är att det alltid ska finnas plagg som är bekväma och som folk mår bra i. Det skapar både trygghet och gemenskap, avslutar Rose-Marie Näsström. 

Behöver ditt företag arbetskläder som passar alla medarbetare? Läs mer här! 

 

Mer från Blåkläder

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Blåkläder och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?