ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Bisnode

Så kan magkänslan förstöra dina affärer

  • Christian Zittenbaum är utbildningsspecialist hos Bisnode Academy.

En av fyra chefer tar strategiska beslut baserade på magkänsla.

Här är expertens råd hur de borde göra istället.

– Kunskap är A och O. Ju mer kunskap du har, desto färre beslut på magkänsla, säger Christian Zittenbaum, utbildningsspecialist hos Bisnode Academy.

Hur hittar vi rätt balans mellan digital integritet och penningtvätt?

I en rapport som Kairos Future gjort på uppdrag av Bisnode uppger 25 procent av de tillfrågade cheferna att de grundar sina beslut på magkänsla – snarare än annat underlag, som data. Experten Christian Zittenbaum är inte förvånad:

Bristen på kunskap och tillräckligt bra beslutsunderlag är två faktorer till att man tar beslut via magkänslan. Samtidigt är man ju människa och inte helt känslokall. Hjärtat och hjärnan har ett samspel, där kanske inte alltid ”rätt” del vinner när man exempelvis gör affärer, säger han och målar upp en typisk situation:

– Har man jobbat länge med en kund och sedan helt plötsligt får man indikation på att det inte står rätt till, så kan magkänslan ta över. Man fortsätter till exempel ge företaget krediter trots att man i aldrig skulle göra samma sak med en ny kund med samma ekonomiska situation.

Tre grundprinciper att följa
Så hur ska man agera istället? Enligt Zittenbaum, som i drygt 14 år utbildat företagare att upptäcka oseriösa kunder, gäller det att alltid utgå från tre grundprinciper:

* Samla mer information om den du granskar

– Magkänslan kan bero på avsaknaden av information så försök skaffa dig mer information för att bättre veta vad som är ett bra och hållbart beslut. 

* Våga fråga 

– Om du inte kan tolka informationen du har framför dig om ett företag – våga ta hjälp av någon som kan.

* Kunskap är allt

– Ju mer kunskap du samlar på dig om hur du kan tolka informationen rätt desto mindre beslut på magkänsla behöver du ta.

Skippa inte magkänslan helt
Samtidigt ska magkänslan inte underkännas helt i beslutsfattandet, menar Zittenbaum. I samband med hans föreläsningar om ekobrott och penningtvätt kommer frågan ofta upp:

– En deltagare kan säga: ”Jag bara vet att den här företaget är oseriöst men kan inte sätta fingret på det”. Så magkänslan kan oftast trigga fram att något inte stämmer utan att faktiskt veta exakt vad. Då måste man söka efter mer fakta som styrker tesen och där kommer InfoTorg in i bilden, säger han. 

Att ta stöd i – och tolka – dataunderlaget från InfoTorg kan därför bli avgörande när ett beslut ska tas:

– Kunskap om hur du tolkar informationen rätt tror jag är avgörande för att kunna ta rätt beslut. Om det exempelvis finns massa varningssignaler på ett företag så handlar det oftast om brist på kunskap och erfarenhet om man inte lyckas upptäcka dessa signaler.

Kostnadsfri kurs: Lär dig tolka varningssignaler

Fakta: InfoTorg

– Är Sveriges ledade informationsportal som sedan 1977 samlar in kvalitativa och användbara data från över 100 källor.

– Samlar, sammanställer och analyserar data om 9,5 miljoner personer. 7,8 miljoner företag, 7,6 miljoner fordon och 3,5 miljoner fastigheter.

– Tar fram relevant information från officiella källor som underlättar beslut, undviker risker, ger nya affärsmöjligheter och är compliant.

– Ger tillgång till data inom företagsinformation, personinformation, fordonsinformation, fastighetsinformation och juridisk information.

– Finns som app till Apple och Andriod.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bisnode och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer