ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Bisnode

Risk för bedrägerier i oron – så skyddar du företaget

Bedrägerier kan öka i de oroliga tider som råder.
Här är expertens viktigaste råd hur du skyddar företaget på bästa sätt.

– Just nu är bevakningen bland det viktigaste. Lägg några extra minuter på att kontrollera dina kunder, säger Henrik Hargéus, produktansvarig för Risk & Kredit hos Bisnode.

Få gratis kreditkontroll av Bisnode här


I coronapandemins spår är det inte bara affärerna som kan påverkas negativt. Även mängden bedrägerier mot företag, som enligt myndigheterna redan ökat på senare år, kan stiga.


– Än så länge är det för tidigt att säga om det skett någon ökning eller om bedragarna börjat tänka i nya banor. Däremot vet vi att det i tidigare kriser skett ökningar, säger Henrik Hargéus.

Ett vanligt bedrägeri kan vara att ett företag köper varor som man sedan inte betalar för. I dagens läge, när många firmor kämpar för att överleva, är det dessutom lätt hänt att bakgrundskollen blir lidande:


– I tuffare tider blir man kanske glad att folk vill köpa ens produkter. Man får en beställning och släpper igenom en affär som man i vanliga fall inte gjort.



Bedragare ”testar” företag
Hargéus målar upp ett scenario där bedragarna gärna riktar in sig på företag som permitterat personal för att mildra krisen:

– Då ”testar” bedragarna säkerhetsrutinerna och försöker pressa igenom en order om det är få som jobbar. Sådant ser vi ofta hända under semestertider.


Han pekar på ytterligare en signal som indikerar bedrägeri:


– Lägger man en stor beställning och inte ber om rabatt är det något att vara vaksam på. Är man en storkund är det normala att man får en schysst rabatt, vilket kan ta lite tid att förhandla om. Men bedragarna vill ha varorna snabbt, de vill ju inte att man ska hinna kontrollera dem. I det läget ska man förstås göra extra kontroller.



Kontrollera även befintliga kunder
Så hur ska företaget slippa bedragare under pandemin? Ett svar kan vara systemet Bisnode RiskGuardian Suite, där man får snabb tillgång till all typ av data som är relevant för bedömning och övervakning av kunderna (se faktaruta).

– I grund och botten är det samma hantverk som vi alltid rekommenderar: Hur gammalt är företaget? Har något förändrats i ägarstrukturerna? Hur såg kreditratingen och betalningsbeteendet ut innan krisen? De som hade svårt innan kommer få det svårt att klara sig i dagens läge, de faller först.


Hargéus rekommenderar att man även kontrollerar sina befintliga kunder lite extra i nuläget:

– Där har man viss historik att falla tillbaka på, sedan är en balansgång hur mycket man ska lita på gamla kunder. När betalade de sin senaste faktura? Framförallt ska man reagera om en befintlig kund lägger en avvikande order, om beteendet plötsligt ändrats.



”Alla måste hjälpas åt”
Om man som företagare inte satt upp en strategi hur man ska arbeta med riskerna i sin kundportfölj är det läge att göra en sådan analys nu, anser Henrik Hargéus:

– Min rekommendation initialt är att skaffa en överblick och följa utvecklingen av kunderna kontinuerligt. Ta fram prognoser för kunder inom olika segment. Ha en strategi hur du jobbar med nya kunder respektive befintliga kunder. Och ställ de jobbiga frågorna: Vilka risker tål vi? Om risken ökar så här mycket, vad händer då? 


Samtidigt får vi inte vara rädda för att göra affärer trots krisen, påpekar han:


– Det går att jobba med alternativa betalningsvillkor, förlängda och i vissa fall förskott, använd sunt förnuft. Alla måste hjälpas åt för att det ska rulla på.



Så hanterar du kreditgivning i kristider – läs mer

FAKTA: Ökad lönsamhet med optimerad risk

Bisnodes lösningar bygger på tillförlitliga kreditdata, skarpa analyser och skräddarsydda policies & scoringmodeller. Tillsammans skapar det en helhetsbild som hjälper dig att optimera din risk- och kredithantering:

– Bevaka och analysera nya som befintliga kunder genom aktuell kreditinformation. Skapa en helhetsbild av företags- och privatpersoners kreditvärdighet genom betalningsindex och marknadens ledande kreditvärderingssystemet AAA.

– Möjliggör automatiserade kreditbeslut väl underbyggda av kreditinformation som uppdateras löpande. Administrativa kostnader minskar medan lönsamheten optimeras genom att säga ja till fler säkra kunder.

– Förhindra bedrägeri och upptäck företag med förhöjd risk genom mönsterigenkänning och analys av riskbeteenden. Undvik på så sätt oväntade kreditförluster.

Bisnodes lösningar kan integreras i önskat gränssnitt.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bisnode och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer