ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Bisnode

Kunderna du inte ska nobba trots anmärkning

  • Det är vanligt att företag tackar nej till kunder man egentligen borde ha beviljat, menar Emilio Villegas.

En betalningsanmärkning behöver inte betyda att kunden är dålig.
Med rätt data optimeras riskerna – och du kan tacka ja till fler affärer.
– Med hjälp av scoremodeller har vi hjälpt företag att bevilja upp till 15 procent fler kunder, säger Emilio Villegas, Head of Credit & Risk Analytics hos Bisnode.

Läs hur du kan öka lönsamheten och optimera din risk med Bisnode RiskGuardian Suite 

Ungefär 600 000 privatpersoner i Sverige har någon typ av betalningsanmärkning. Många företag undviker rutinmässigt att ta in dessa personer som kunder – men enligt Emilio Villegas gör man ofta det i onödan.

– Generellt är det vanligt att man säger nej till en kund som man egentligen kunnat bevilja ändå. Det man borde titta på är vilken typ av anmärkning det är, hur gammal betalningsanmärkningen är och hur stort beloppet är. En gammal anmärkning med låg summa är generellt mindre allvarlig än tvärtom, säger han.

Branscher i framkant
Två branscher som hanterar kunder med betalningsanmärkningar är telekom och långivare av småkrediter.

– Allt handlar om vilka marginaler man har. De har tidigt börjat jobba utifrån modeller där man ser till att man har tillräcklig marginal för att kunna bevilja krediten. Utifrån kreditrisken gör de sedan en bedömning, vilket hjälper till att hitta de bästa kunderna i den här gruppen, säger Villegas.

”Skapar en helhetsbild”
Till sin hjälp har de Bisnode RiskGuardian Suite, som ger möjlighet till bland annat kreditanalyser, scoremodeller, kontroll av betalningsanmärkningar och generell övervakning av kundernas ekonomiska beteende.

– Det skapar en helhetsbild där man tittar på saker som exempelvis betalningsanmärkning, inkomster, utgifter, civilstånd och ålder. Allt sammantaget landar sedan i en sannolikhet hur lönsam kunden faktiskt är, säger Villegas och fortsätter:

– Tar vi telekom som exempel bedöms en mindre anmärkning som mindre allvarlig baserat på vetskapen om att alla idag är beroende av telefonen och därför inte vill riskera ett avstängt abonnemang. 

”Ökar intäkterna med fler kunder”
Inom Bisnodes system finns även möjlighet att automatisera kreditbesluten, vilket i korthet innebär att man på förhand ställt in vilka kriterier som ska gälla vid ja eller nej till en kund.

– Nuförtiden är det A och O att effektivisera sin verksamhet och kunderna vill inte vänta länge på besked. Den moderna personen vill att det ska gå snabbt, vilket ställer krav på pålitliga och objektiva modeller. I vissa fall kan vi se till att de ”svåraste” fallen sköts manuellt men generellt kan de flesta beslut tas automatiskt. Det frigör värdefull tid för företaget, samtidigt som man ökar intäkterna med fler kunder.

Så optimerar AI risk och kreditbeslut

FAKTA: Ökad lönsamhet med optimerad risk
Bisnodes lösningar bygger på tillförlitliga kreditdata, skarpa analyser och skräddarsydda policies & scoringmodeller. Tillsammans skapar det en helhetsbild som hjälper dig att optimera din risk- och kredithantering.

– Bevaka och analysera nya som befintliga kunder genom aktuell kreditinformation. Skapa en helhetsbild av företags- och privatpersoners kreditvärdighet genom betalningsindex och marknadens ledande kreditvärderingssystemet AAA.

– Möjliggör automatiserade kreditbeslut väl underbyggda av kreditinformation som uppdateras löpande. Administrativa kostnader minskar medan lönsamheten optimeras genom att säga ja till fler säkra kunder.

– Förhindra bedrägeri och upptäck företag med förhöjd risk genom mönsterigenkänning och analys av riskbeteenden. Undvik på så sätt oväntade kreditförluster.

Bisnodes lösningar kan integreras i önskat gränssnitt.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bisnode och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer