ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Bisnode

Kreditbedrägerierna väntas öka: Så slipper du drabbas av blufföretagen

  • Enligt polisen ökar antalet kreditbedrägerier och många fall anmäls aldrig. Tomas Nylander delar den bilden.

Bedrägerier mot företag blir allt vanligare – men de upptäcks sällan.
Här är expertens bästa tips på hur du skyddar företaget.
– Det finns flera varningssignaler att vara uppmärksam på, säger Tomas Nylander, senior analytiker hos Bisnode.

Läs hur du kan öka lönsamheten och optimera din risk med Bisnode RiskGuardian Suite 

Noggrann research av nya kunder, rejäla kreditbedömningar och ett vakande öga på dina befintliga kunder. Tre viktiga punkter för företagare att bära med sig – om man vill slippa råka ut för blufföretag som inte betalar för sig.

– Man kommer inte lyckas undvika alla men man minskar sin risk betydligt. Att få rätt information i rätt tid för att stoppa en leverans blir som en sorts försäkring mot att en förlust eller oönskad kostnad ska uppstå. Tyvärr är många väldigt ovetande om problematiken, säger Tomas Nylander.

Samverkar med kunderna
Han har de senaste sju åren arbetat med bedrägeriprevention hos Bisnode, specialister på analyser av data av såväl företag som privatpersoner. I systemet Bisnode RiskGuardian Suite får användarna snabb tillgång till alla nödvändiga data i realtid för att göra research, kreditbedömning och kunna övervaka kunderna. Bisnode följer dessutom noggrant hur bedragarna beter sig – för att avslöja deras knep.

– Vi har haft ”örat mot rälsen” i många år. Om våra kunder får besök av bedragare tar vi kontakt med dem och samverkar. Har de ändrat beteende? Har de nya sätt att jobba på? I våra tjänster kan man identifiera varningsmönster och snabbt skicka ut nya typer av signaler att hålla koll på.

Försöker skapa en trovärdig fasad 
I ett typiskt kreditbedrägeri köper ett företag varor som man aldrig betalar för. Enligt Nylander har bedragarna oftast tagit över ett existerande bolag som mycket väl kan ha en god kreditvärdighet – men bakom kulisserna har mycket förändrats:

– Ofta försöker bedragarna skapa en trovärdig fasad och kan vid första anblick likna ett seriöst företag, men små mönster kan visa att något inte stämmer, säger Nylander och fortsätter:

– Framförallt händer det mycket i företaget på kort tid. Ofta har hela styrelsen bytts ut, kanske har en ledamot väldigt låg ålder och låg inkomst? Man har fina siffror och ser framgångsrikt ut men saknar ändå en hemsida. Sånt får varningslamporna att lysa.

”Det är lätt att förledas”
Eftersom blufföretagen gärna riktar in sig på lättsålda saker som telefoner, arbetskläder eller byggutrustning, finns också risken att man som företagare ställs öga mot öga med bedragarna:

– Ofta är dessa väldigt intresserade och tillmötesgående. De vill köpa stora mängder och göra en snabb affär, gärna samma eftermiddag. Det är lätt att förledas av det, ”här är ju en bra kund”. Men det gäller att våga ställa hårda frågor och titta på den ekonomiska bilden. Är det en helt ny kund är man i sin fulla rätt att vara lite jobbig.

Därför ökar bedrägerierna
Enligt polisen ökar antalet kreditbedrägerier stadigt och många fall anmäls aldrig. Nylander delar polisens bild – och pekar på en brytpunkt: sedan 2010 slipper mindre aktiebolag att ha revisor. 

– Det är väldigt svårt att mäta sådant här, men vi upplever att det ökat de senaste fem åren. En del av företagen sitter med uppdiktade årsbokslut som inte har med verkligheten att göra. Om en revisor granskat siffrorna innan hade det blivit betydligt svårare för dem att fortsätta.

Läs mer om Bisnode RiskGuardian Suite här

Skydda dig mot bedrägerier i tre steg

1. Noggrann kontroll av nya kunder
Idag är bedragarna så skickliga att du måste vara ligga steget före. Vid minsta osäkerhet är det värt att göra en research av kunden. Stämmer adressen? Finns det en hemsida?

2. Gör en detaljerad kreditbedömning
Studera kreditupplysningen noggrant, var särskilt uppmärksam på om företaget genomgått stora förändringar på senare tid. Hur ser styrelsen ut? Har de tidigare konkurser bakom sig?

3. Håll koll på gamla kunder
Siffror visar att 80 procent av alla kreditförluster beror på befintliga kunder, därför är det viktigt att bevaka även deras beteenden. Bisnode har flera verktyg för detta.

FAKTA: Ökad lönsamhet med optimerad risk

Bisnodes lösningar bygger på tillförlitliga kreditdata, skarpa analyser och skräddarsydda policies & scoringmodeller. Tillsammans skapar det en helhetsbild som hjälper dig att optimera din risk- och kredithantering.

– Bevaka och analysera nya som befintliga kunder genom aktuell kreditinformation. Skapa en helhetsbild av företags- och privatpersoners kreditvärdighet genom betalningsindex och marknadens ledande kreditvärderingssystemet AAA. 

– Möjliggör automatiserade kreditbeslut väl underbyggda av kreditinformation som uppdateras löpande. Administrativa kostnader minskar medan lönsamheten optimeras genom att säga ja till fler säkra kunder. 

– Förhindra bedrägeri och upptäck företag med förhöjd risk genom mönsterigenkänning och analys av riskbeteenden. Undvik på så sätt oväntade kreditförluster.

Bisnodes lösningar kan integreras i önskat gränssnitt.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bisnode och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies