ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Bisnode

Därför ska du tacka nej till vissa kunder

  • Att tacka nej till en affär innebär en missad intäkt, men kan ändå vara livsviktigt för verksamheten, menar Emelie Hultqvist.

För att undvika förluster måste man ibland säga nej till kunder.
Här är expertens bästa råd som hjälper dig att sålla rätt.

– I vissa verksamheter måste man hålla koll på detta, man överlever inte annars, säger Emelie Hultqvist, produktchef för beslutstödslösningar hos Bisnode.

Testa Bisnode RiskGuardian Suite här

Än en gång är kunden sen med fakturabetalningen. I bästa fall räcker det med en påminnelse, i värsta fall kanske de just denna gång inte klarar av att betala – vilket förstås drabbar ditt företag.

– Det är tyvärr en jättevanlig situation och olika verksamheter drabbas på olika sätt. För ett mindre företag kan en kreditförlust på 100 000 kronor äventyra hela verksamheten. För ett större företag kanske det inte är lika kännbart på kort sikt, men oavsett storlek får man ju lägga massa tid och energi som gör ens egna kostnader mångdubbelt större än bara summan man förlorat, säger Emelie Hultqvist.

”Inte en chans att stoppa situationen”
Men det finns signaler som avslöjar de dåliga kunderna. Kombinera checklistan nedan (se faktaruta) med Bisnode RiskGuardian Suite – och du har tagit viktiga steg mot att skydda ditt företag.

– Det man kan säga generellt är att hålla koll på förändringar i kundens verksamhet och beteende, har man inte koll kan det snabbt gå utför. Då har man inte en chans att förhindra situationen i tid, varnar Hultqvist.

Vilken signal tycker du är extra viktig?
– Stora förändringar i styrelsen, framförallt i små och medelstora bolag, är viktigt att följa då det i vissa fall kan betyda att något inte står rätt till. Även förändringar i betalningsbeteendet kan vara ett tecken, vilket Bisnode Betalningsidex kan hjälpa till att upptäcka. Om man ser att kund blir långsammare i betalningarna är det ofta en första signal som kommer långt innan de första betalningsanmärkningarna.

”Ett sätt att skydda din verksamhet”
Bisnode RiskGuardian Suite är en omfattande lösning som gör det möjligt för företaget att hålla löpande koll på kunderna. Här finns bland annat djupanalys av kunddata, kreditbetyg, övervakning av betalningsförmåga samt möjligheter till automatiserade kreditbeslut.

– Vi har jobbat med detta i 30 år och är väldigt bra på att identifiera tecknen på att ett företag inte mår bra. Tack vare våra verktyg kan man snabbt ta beslut om man till exempel inte fått betalt. Är det en tillfällighet eller är det en del av ett större mönster? Där kan vi hjälpa till, vilket gör ditt beslut mer välgrundat. 

Även om det kan kännas dåligt att tacka nej till en kund kan den ”missade” affären i själva verket ha räddat framtiden för ditt eget företag, menar Hultqvist:

– Visst kan man känna att man går miste om en intäkt, men det är ett sätt att skydda din egen verksamhet och inte förlora pengar. Samtidigt kan våra lösningar hjälpa till att öppna upp nya möjligheter, där kunder man tidigare sagt nej till i själva verket är de man ska göra affärer med.

Ta hjälp av Bisnode – få bättre kreditbeslut 

FAKTA: 5 signaler på dåliga kunder

1) Långsamma betalare
Ofta ett tecken på ansträngd ekonomi. Viktigt att följa över tid, både i interna system och i Bisnode Betalningsindex.

2) Betalningsanmärkningar och skulder
Kolla upp vilken typ av anmärkning det är, är det till Kronofogden ska man vara på sin vakt. En färsk skuld är ”värre” än en gammal.

3) Förändringar i styrelsen
Om alla hoppar av hos en kund – stoppa dina leveranser direkt och ta reda på vad som sker.

4) Sjunkande kreditbetyg 
Kontrollera alltid nya kunder och bevaka dina befintliga. Kontakta kunden och fråga vad som hänt om betyget sjunker.

5) Kunden har ingen registrering för F-skatt
Om företaget missköter skatter och sociala avgifter kan Skatteverket dra in F-skattebeviset. Läge att avsluta kundrelationen.

FAKTA: Ökad lönsamhet med optimerad risk
 
Bisnodes lösningar bygger på tillförlitliga kreditdata, skarpa analyser och skräddarsydda policies & scoringmodeller. Tillsammans skapar det en helhetsbild som hjälper dig att optimera din risk- och kredithantering.

– Bevaka och analysera nya som befintliga kunder genom aktuell kreditinformation. Skapa en helhetsbild av företags- och privatpersoners kreditvärdighet genom betalningsindex och marknadens ledande kreditvärderingssystemet AAA.

– Möjliggör automatiserade kreditbeslut väl underbyggda av kreditinformation som uppdateras löpande. Administrativa kostnader minskar medan lönsamheten optimeras genom att säga ja till fler säkra kunder.

– Förhindra bedrägeri och upptäck företag med förhöjd risk genom mönsterigenkänning och analys av riskbeteenden. Undvik på så sätt oväntade kreditförluster. 

Bisnodes lösningar kan integreras i önskat gränssnitt.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bisnode och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer