ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Bisnode

AI tar CRM till nästa nivå – så går det till

  • – Lite hårdraget kan man säga att AI berättar vilka kunder du ska bearbeta och hur du ska säkerställa att kundupplevelsen blir den rätta och relevanta, säger Anna Albinsson.

Glöm Hollywood-filmernas smarta robotar för stunden.
Artificiell intelligens, AI, hjälper redan företagens CRM-system.
– Just inom CRM har man snabbt märkt nyttan med AI och ligger rätt långt fram redan, säger Anna Albinsson, CMO på Bisnode.

Så kan du ta hjälp av Bisnode

Säg artificiell intelligens, AI, och de flesta målar säkerligen upp en bild med människolika robotar på film eller självkörande fordon. Men AI behöver inte vara en robot – det kan också vara ett självlärande program i ett CRM-system.
– Utgångspunkten till varför AI redan fått visst genomslag inom CRM är tidsaspekten. Om vi människor hade haft all tid i världen att analysera data manuellt så hade vi inte behövt AI, men den tiden finns ju inte. Därför kan man istället låta AI göra jobbet och även ta vissa beslut åt en, säger Anna Albinsson.

Kan hitta kunder att bearbeta
Ett API som skapar förutsättningar för avancerade AI-funktioner är Bisnode Consumer Intelligence (BCI). API:et håller inte bara kunddatan uppdaterad i realtid – utan ger dig även tillgång till avancerade kundanalyser som deras köphistorik, beteenden och i vissa fall nästa köp.
– Lite hårdraget kan man säga att AI berättar vilka kunder du ska bearbeta och hur du ska säkerställa att kundupplevelsen blir den rätta och relevanta. På så sätt kan man skräddarsy kommunikationen ner på individnivå. För dig som företagare blir det mindre handpåläggning och mer automatisering.

Rätt data en förutsättning
För att AI ska vara en tillgång i ett företags CRM-system krävs att all kunddata är korrekt. Utan den pusselbiten faller AI:s fördelar, menar Albinsson:
– AI måste ha rätt underlag för att kunna ta rätt beslut. Det spelar ingen roll hur smart system man har om datan är felaktig.
– Här är det värt att lyfta fram BCI, som en lösning, som ser till att datan i ditt CRM alltid är uppdaterad och även inkluderar avancerade analysvariabler.

Vilka eventuella farhågor ser du med AI?
– Att vi glömmer bort att det är människor vi kommunicerar med. Det finns en risk att budskapen inte blir tillräckligt kreativa, glöm inte att mottagaren är av kött och blod och har känslor. Ju mer teknik vi för in desto mer ökar risken att vi tappar fokus på människorna

Gynnar både företag och konsumenter
Människolika robotar eller ej, AI är här för att stanna och kommer vara en viktig del i samhällets framtida utveckling – troligen snabbare än vi själva tror, förutspår Albinsson:
– Visst är AI ännu i sin linda inom många områden, men jag tror att vi kommer se en snabb utveckling på bara några års sikt. Tittar man specifikt på CRM kommer det gynna både företagen och konsumenterna. AI kommer frigöra tid för oss människor att kanske jobba mer kreativt med kampanjerna samtidigt som konsumenterna slipper irrelevant marknadsföring. Där blir det stora förändringar.

Analyser som stärker din marknadsförig– läs mer

Detta är BCI
– Bisnode Consumer Intelligence (BCI) håller kunddatan uppdaterad och korrekt i alla affärssystem oavsett källa.
– Systemet använder sig av en unik identifieringskod som matchar och uppdaterar konsumentdata via skräddarsydda API:er.
– Gör det möjligt att identifiera kundernas behov och skräddarsy köpprocessen för varje segment.
– Ger tillgång till omfattade konsumentdata i alla affärssystem från samma leverantör.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bisnode och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies