ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Bisnode

2019 – året då AI funkar i verkligheten

  • Vi står inför ett skifte där maskinerna blir en allt större del av vår kommunikation och vårt arbete, säger Peter Nyberg, ansvarig för att transformera Bisnodes krediterbjudande.

Blir 2019 året då artificiell intelligens, AI, slår igenom på allvar?
Chansen är stor – om man får tro experten.
– Det har tidigare varit stort fokus på tekniken men nu börjar företagen förstå vad AI kan göra i verksamheten, säger Peter Nyberg, ansvarig för att transformera Bisnodes krediterbjudande.


Förutse din kunds nästa köp – läs mer

”Top of mind” hos de allra flesta företagsledningar i fjol, dock inte så mycket mer än så. Men när 2019 summeras kommer AI med stor sannolikhet vara en naturligare del hos många företag.

– Många har pratat AI men det har ofta inte varit mer än så, kanske i bästa fall har man några pilotprojekt, där hela verksamheten inte är involverad. Där måste man första att frågan skär över flera områden internt, säger Peter Nyberg och fortsätter:

– Samtidigt måste man komma ihåg att digitalisering, där AI ingår, är en oerhört komplicerad och krävande transformation för många bolag. Det gäller också om man egentligen bara är ute efter effektivitetsvinster. Det upplevde vi inte minst själva på Bisnode.

”Många misstag på vägen”
Enligt honom stod företaget, som hanterar och analyserar kunddata, för tre år sedan inför ett vägskäl: Omfamna digitaliseringen eller gå under.

– Lite hårdraget var det faktiskt så, vi hade ingen långsiktig framtid om vi fortsatt på samma spår. Våra system och vår hantering av data var inte redo för en digital framtid och vi behövde tänka om helt. Vi gjorde många misstag på vägen och det tog lång tid att nå dit vi ville, men till slut lyckades vi.

Idag är Bisnode ett av de ledande företagen i branschen – och som har hittat nyckeln som möjliggör att använda AI både internt och för sina kunder.

– Vi insåg att vårt uppdrag inte bara handlade om att transportera data, utan även förmedla och systematisera en kontext, en förståelse vad datan faktiskt betyder, så att både människor och maskiner förstår den och kan agera på den. Saknas kontexten vet maskinerna inte vad de ska göra. Där genomgick vi ett stort förändringsarbete.

Kan göra djupare analyser
Även om till exempel bilar fyllda med AI, som kör helt själva hela tiden inte (ännu) inte finns på våra vägar har tekniken gjort sitt intåg, framförallt inom dataanalys – och där kommer utvecklingen gå snabbt, spår Nyberg:

– AI kommer inte synas ”utåt” på samhällsnivå – det är inte en revolution där AI tar över vår värld – men vi kommer absolut se ökad användning. Vi står inför ett skifte där maskinerna blir en allt större del av vår kommunikation och vårt arbete – inte minst det rutinartade. Det ger oss människor chansen att fokusera på de arbeten vi gör bäst. Ett exempel är området penningtvätt, där AI förmodligen kan ta stor del, så människorna verkligen kan gräva där så krävs. När data, teknik, AI och människor arbetar tillsammans så kommer det att göra stor skillnad genom hela verksamheterna.

Så kan du ta hjälp av Bisnode

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bisnode och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer