1515
Annons
Innehåll från BillogramAnnons

Smart teknik ger fakturan en mer affärskritisk roll

Allt fler ser smart teknologi som en naturlig del av vardagen, samtidigt som det ökar kontrasten mellan den nya och gamla världen. Särskilt tydligt blir det i fråga om fakturering, där utvecklingen stått still. Samtidigt kan en framtidssäkrad faktureringsprocess hjälpa företag att förbättra kundupplevelsen, öka konkurrenskraften och stärka lojaliteten. 

Det har blivit allt svårare för företag att differentiera sin produkt och att konkurrera med pris. Dagens vinnare är tech-jättar som Netflix, där tjänsten centreras kring en bra kundupplevelse och ett smart lojalitetstänk. De förväntningar som dessa företag byggt upp hos kunderna, sprider sig nu till produkter och tjänster inom andra områden. 

Interagera med kunden via fakturan 

Billogram är en helhetslösning för faktura och betalning som vänder sig till företag med begränsad kundkontakt på konkurrensutsatta marknader. En digital plattform innebär att faktureringsprocessen blir mer effektiv och transparent samt att fler betalningar kommer in i tid. I genomsnitt reducerar Billogram antalet påminnelser med 50 procent, vilket bidrar till högre kundnöjdhet. 

– Fakturan ser likadan ut idag som för 100 år sedan. Tittar man på de främsta konkurrensverktygen, kundupplevelse och lojalitet, uppger nästan 90 procent av slutkunderna att den enda kontakten de har med sin leverantör är fakturan och betalningen. Billogram konverterar fysiska fakturor och gör dem till interaktiva och digitala, säger Carl Lindberg, Chief Revenue Officer. 

Affärspartner för ökad kundnöjdhet 

Interaktiva och digitala fakturor skapar nya möjligheter – kommunikation mellan leverantör och slutkund direkt på fakturan och personliga val av betal- och distributionssätt. Med Billogram kan leverantören behandla kunderna på individnivå gällande påminnelse och inkasso, vilket i sin tur ökar kundernas nöjdhet och lojalitet. Många inser nu värdet av att nå slutkunden via fakturan och bland kunderna finns företag som Kry, Ownit, Telge Energi och Svea Solar. 

– Det viktigaste för Billogram är att stärka relationen mellan vår kund och slutkunden, och Billogram är därför en white label lösning. Något som också skiljer Billogram från andra aktörer är att Billogram tjänar pengar per transaktion - med andra ord per slutkund som stannar - snarare än på påminnelser och inkasso. Det gör att våra företagskunder känner en trygghet i att samarbeta med oss på lång sikt, säger Carl Lindberg.

Efterfrågan från slutkund 

En viktig fråga, inte minst för företag med begränsad kundkontakt, är att kunderna verkligen stannar kvar och den allmänna ökningen av kundnöjdhet och lojalitet som Billogram bidrar med har visat sig resultera i ett lägre kundtapp. Lösningen är dessutom enkel att implementera.

– Att digitalisera faktureringsprocessen innebär en liten teknisk integration för företag. Vi leder omställningen så att kunden på två till tre månader är klar och kan låta fakturan bli värdeskapande för både affärsverksamheten och slutkunden, avslutar Carl Lindberg.

Om Billogram

Billogram förnyar en föråldrad faktureringsprocess genom att erbjuda en intelligent digital plattform för fakturor och betalningar. Genom interaktivitet och automation effektiviseras kundhanteringen för företag med återkommande betalningar och kundupplevelsen för deras kunder. 

Kontakta Billogram.

 

Mer från Billogram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Billogram och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?