ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Basefarm

AI

Hemligheten bakom ett lyckat AI-projekt

Många har uppfattningen att Sveriges företag kommit långt inom AI och maskininlärning. Sanningen är den att väldigt få har genomfört projekt i kommersiella sammanhang och adoptionsgraden är relativt låg, framför allt jämfört med till exempel Tyskland och USA. Att veta var man ska börja och vad man ska lägga resurser på är några av de största utmaningarna. För att lyckas behöver man identifiera områden med affärs- eller verksamhetspotential istället för att endast betrakta saker utifrån ett tekniskt perspektiv, menar Stefan Månsby, chefsevangelist och senior rådgivare på Basefarm. 

Få av Sveriges bolag har börjat använda AI och Big Data som ett seriöst beslutsstöd och antalet verkligt datadrivna företag utgören förhållandevis låg procentsats. De första stegen handlar om att inse vad som är värt att investera tid i. Ofta kan projekten bli väldigt tekniska när företag väljer att köpa in dyrbara lagringssystem och börjar spara all data med tanken att man någon gång i framtiden ska bedriva analys av informationen. I verkligheten är detta inte ekonomiskt försvarbart, förklarar Stefan Månsby. 

– Vi uppmanar företag att endast lagra data med avsikt. Det ska finnas ett syfte med det du lägger pengar på och det ska gynna affären, positioneringen, insikter eller produkter som kan förbättras. Man måste därför börja med att ta reda på vilken data man sitter på och hur det lagras, och detta måste överskrida silos. Men behöver inte enorma mängder data, utan rätt typ av data med hög kvalitet.  

Central hantering i self-service-plattform

r företag som lagrar data på avdelningsbasis och i olika silos, skapas en stor utmaning ur ett delnings- och behörighetsperspektiv. För att kunna arbeta med Big Data och AI på ett effektivt och värdeskapande sätt behövs istället en central hantering.

En av de grundläggande idéerna med Big Data-analys är att man ska kunna hitta nya perspektiv och få svar på frågor kring ens verksamhet. Det kan till exempel innefatta människors inställning till ens produkt eller varumärke vilket man undersöker genom kontextuell sentimentanalys av olika okända datapunkter. Med hjälp av sin egen self-service-plattform gjorde Basefarm en exemplifierande analys inom området. Man valde att analysera Di.se utifrån frågeställningen huruvida sajten är en seriös publicist eller om den bedriver sensationsbaserad journalistik.  

– Sensationsskapande artiklar har ofta ett negativt sentiment i sina ingresser medan mer seriös journalistik har neutrala eller positiva sentiment. Vi analyserade digitala artiklar tre år tillbaka i tiden med hjälp av vår plattform och maskininlärning. Modellen har tränat och lärt sig tolka sentiment baserat på miljontals texter och människor har också verifierat att den tolkar rätt. 

Snabba resultat med små resurser

Analysen genomfördes på några timmaroch resultatet visade att majoriteten av budskapen på Di.se var neutrala eller positiva vilket bekräftade en övervägande seriös journalistik snarare än klickjournalistik, baserat på de valda parametrarna. 

– Det visar vad man kan uppnå med väldigt små resurser. Min kollega skapade enkla script som tankade ned datan och gjorde det tillgängligt och vi skapade sedan en matematisk modell för att besvara vår frågeställning. Vi behöver inte berätta för maskinen vad den ska leta efter utan det sköter den själv. 

Big Data och AI ger företag möjligheten att hitta nya intäktsmodeller men för att skapa lyckade projekt behöver man låta de tekniska aspekterna komma i andra hand, understryker Stefan Månsby.  

– I våra kunders mest lyckade projekt är det tekniska det minst intressanta. Det viktiga ligger i vilka mönster man söker och vilken data man behöver för att besvara frågan. Vi rekommenderar alla att strunta i att lägga tanketid på de tekniska detaljerna eftersom de konstant förändras. Den huvudvärken kan man istället lämna över till företag som Basefarm som besitter den kompetensen. Företagens fokus ska vara ens framtida affär och hur man kan bli en disruptor för att kunna konkurrera på allvar med övriga världen.

Läs mer om Basefarms plattform här

Artikeln är producerad av Basefarm och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer