1515
Annons
Innehåll från AvanadeAnnons

Retail i den nya tiden – två avgörande faktorer

De senaste årens pandemi har bidragit till att såväl digitaliseringstakten som den digitala mognaden har ökat explosionsartat på många marknader, inte minst inom retailbranschen. Onlineköp och self-service blir allt vanligare och kunderna ombesörjer många av sina behov själva. Det finns dock en fara med att fullständigt förlita sig på digitala lösningar. 

– Finns det inga fysiska butiker när kunden vill ha det, kan det leda till förlorade kunder och affärer, konstaterar Anders Risberg, ansvarig för retail och consumer goods i Norden hos Avanade.

På många håll reducerar kedjorna antalet fysiska butiker till följd av den ökade onlinehandeln, men Anders Risberg betonar att den fysiska butiken fortfarande är ”The Heart of Retail”. Konsumenterna vill ha tillgång till fysiska butiker, och när antalet butiker minskar får kunderna högre förväntningar på de butiker som faktiskt finns kvar. För retailers gäller det således att identifiera och utvärdera hur man får högsta möjliga avkastning på sina dyra lokalkostnader, samt att möta kunden och förväntningar på service och upplevelse i den kanalen som är aktuell för varje givet tillfälle.

Vissa försöker dra ner på sina ytor medan andra tar tillfället i akt och använder kvadratmetrarna till logistiklokaler för last-mile-leveranser, eller helt andra exempel för möta kundernas nya behov och beteenden. Oavsett vilken väg man väljer är det två huvudsakliga faktorer man behöver ha i fokus för att skapa en verkligt framgångsrik kundresa: 

* personalen och 

* kundupplevelsen. 

Hur får man egentligen sin kund att med hjälp av personalen och upplevelsen, spendera mer tid i butiken?

Den medvetna kundupplevelsen

Svaret på den frågan har i sin tur två delar: medveten respektive undermedveten upplevelse. Den medvetna kundupplevelsen kan inkludera allt från att kunna söka efter en viss klädstorlek på en touchskärm i modebutiken till att använda matvarukedjans app för att scanna hyllorna eller få rekommendationer om en viss produkt som passar ens specifika diet. Istället för att behöva vända och vrida på varenda innehållsförteckning kan man hålla upp kameran mot en viss vara och direkt få relevant information i butiker. 

– Coop, till exempel, använder det här tänket på ett mycket sinnrikt vis i vad de kallar för Coops hållbarhetsdeklaration, vilken är baserad på FN:s Hållbarhetskompass. Genom att scanna streckkoden på en vara eller klicka på varans hållbarhetssymbol på coop.se, visas varans hållbarhetsavtryck. De kallar det för ”en första hjälpen för dig som vill äta mer hållbart”, säger Anders.

Den undermedvetna kundupplevelsen

I förlängningen handlar den medvetna upplevelsen mycket om att inspirera kunderna på ett sätt som stämmer väl in på deras behov och önskemål. Det kan röra sig om att få tips på en underbar middag på en digital skärm i matbutiken eller att få råd från kunnig personal om vilken ost som passar bäst på ostbrickan. Den undermedvetna upplevelsen i sin tur, handlar istället om allt det man inte tänker på. Smarta lösningar och digital intelligens som skapar en smidig resa genom butiken och en nöjd kund med ett leende som lämnar butiken kommer oftast tillbaka.

– Avanade Intelligent Store är ett koncept byggt med tjänster från Microsoft, Edge Tech och IoT. ICA Roslagstull har testat detta och där har Avanade till exempel integrerat smarta sensorer som genast skickar aviseringar om pantmaskinen är full eller trasig, som känner av om locket till frysboxarna varit öppna för länge och som notifierar rätt medarbetare när det börjar bli kö i kassorna. För de butikstjänster som kräver nummerlapp erbjuder butiken en digital nummerlapp, som skickar en notis i mobilen när det snart är din tur. Kunden ser sällan dessa saker, men upplevelsen är att allt flyter på smidigt och angenämt under besöket – i det undermedvetna. Personalen får effektiv hjälp att prioritera rätt saker givet deras ansvar och kan får mer tid över till att hjälpa kunderna med professionell service och rådgivning, betonar Anders.

Bli datadriven på riktigt

The Intelligent Store innebär dock betydligt mer än så kallade ”point solutions”. Avanade tillhandahåller ett sammanhållande ramverk, som stöttar retailern vad gäller att bygga den här typen av smarta lösningar. Oavsett vilka leverantörer eller lösningar retailern väljer, möjliggör Avanades plattform att kombinera samtliga funktioner på samma ställe, och därmed också dra nytta av den samlade datan. 

– Man behöver alltså inte pensionera sin gamla pantmaskin eller sina självbetjäningskassor. Det handlar istället om att dra nytta av alla signaler i systemet och bli datadriven på riktigt. På så vis kan man med rätt personal sätta in rätt åtgärd på rätt plats.  Vi ser detta som en möjlighet att skapa ett ännu bättre kundmöte där man kontinuerligt förstärker både den medvetna och den undermedvetna kundupplevelsen med hjälp av nya digitala förmågor.  Men det är också ett sätt att hjälpa sina medarbetare att fokusera ännu bättre på vad de kan bäst och vad de gör bäst. Det sparar både tid och pengar, samtidigt som det ger en sömlös och smidig kundupplevelse, avslutar Anders.

Läs mer om Avanades lösningar för retailers 

Läs mer om Microsofts och Avanades sätt att modernisera retail

 

Mer från Avanade

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Avanade och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera