Läs mer om Autolease produkter och tjänster
Som ledande leverantör inom Facility Management erbjuder Coor servicelösningar inom allt från underhåll och energioptimering av fastigheter till drift av personalmatsalar, konferensanläggningar och städtjänster.
– Vi är ett personalintensivt bolag och behöver bilar för att transportera såväl oss själva som våra produkter och utrustning till och från kunderna. Det innebär att hela fordonsflottan är en viktig del i vår ambition att bli ett hållbart företag på riktigt. Bilparken är ju en av de klimatpåverkare som vi själva har kontroll över och kan styra genom att regelbundet se över våra riktlinjer, säger Coors svenska hållbarhetschef Kristina Olsson och förklarar att resan mot en grönare vagnpark har pågått i flera år.
100 procent el vid nytt leasingavtal
Ett mellansteg inför att elektrifiera hela fordonsflottan var till exempel att förbereda alla servicebilar för förnybar och fossilfri diesel (HVO 100). Smart ruttplanering och högre nyttjandegrad av varje enskilt fordon ingår också i konkretiseringen av den ambitiösa hållbarhetsagendan.
– Vi har successivt skärpt vår policy, med starkt stöd hela vägen från koncernledningen som har fastställt vår strategi mot 2025 där vi ska växa verksamheten samtidigt som vi ska bli hållbara på riktigt. För att nå våra mål behöver vi komma snabbt framåt i hållbarhetsfrågorna. När det gäller våra förmåns- och tjänstebilar, som även används privat, är det redan i dag 100 procent el som gäller för den som står i begrepp att teckna nytt leasingavtal. Och nu har vi också börjat med det stora klustret av fordon som används dagligen i vår leverans, säger Kristina Olsson.

Dessa servicefordon, både personbilar och lätta lastbilar, utgör omkring 80 procent av Coors totala vagnpark som i dag består av runt 700 fordon. Övergången till eldrift sker steg för steg i takt med att befintliga leasingavtal löper ut, men möjligheten till effektiv laddning är avgörande för var i landet man går snabbast fram.
– I dag är ett 80-tal av våra servicefordon rena elbilar. Vi har beslutat att el ska vara förstahandsvalet vid alla nyanskaffningar och när vi ersätter bilar efter att leasingperioder går ut, men framöver kommer vi också att behöva vara mer aktiva i hanteringen av hela vår fordonspark och tänka mer flexibelt när det gäller inbyte av bilar, säger Kristina Olsson.
Hon får medhåll av Mats Silfver, Sverigechef för Autolease, som sedan många år bistått Coor med leasing, rådgivning och administration av vagnparken.
– Vi kan hjälpa till att strukturera om bland fordonen. Om en bil exempelvis löper ut i Norrland, där tillgången till laddning än så länge är mer begränsad, kan det vara bättre att beställa en elbil till Stockholm och sedan växla bilar mellan Coors olika enheter. På så sätt kan vi tillsammans jobba för att optimera den totala bilparken, säger Mats Silfver.
Räckvidden blir allt bättre
Han har sett intresset för eldrift växa explosionsartat på senare tid och tror inte det dröjer mer än något år innan förhållandet 80/20 kommer gälla, det vill säga att 80 procent av alla nya bilar som säljs kommer vara laddbara:
– Redan i dag har två tredjedelar av personbilarna som beställs på företagssidan ”en sladd”, och 30 procent av dem är rena elbilar. Men andelen ökar snabbt med de statliga styrmedel som ligger, samtidigt som teknikutveckling gör att räckvidden blir allt bättre och laddinfrastrukturen byggs ut. Utvecklingen av drivmedelspriserna på fossilt bränsle är också avgörande i sammanhanget, säger Mats Silfver och poängterar att allt detta sammantaget innebär en attraktiv totalkostnadskalkyl för den som väljer elbil, även om just leasingkostnaden ibland kan vara högre jämfört med motsvarande fossildriven bil.
För många företag handlar valet också om trovärdighet, att bygga varumärke och ta samhällsansvar. Och som i Coors fall – att se till att de totala koldioxidutsläppen minskar rejält för att nå upp till högt ställda klimatmål.
– För oss är det en ickefråga. Vi vill göra det här och vi ska göra det. Att vara hållbara är en viktig profileringsfråga för oss, där vi även samarbetar med våra kunder, säger Kristina Olsson.
Praktiskt handlar det till exempel om att tillsammans säkerställa att det finns laddplatser hos kunderna för Coors servicebilar. Intresset för eldrift märks också i kundernas kravställningar inför nya upphandlingar, där hållbarhetsfrågor får allt större utrymme. Eftersom företagen är en del av varandras värdekedjor finns en gemensam målbild att leva upp till.
– Om vi kan erbjuda kunderna en fossilfri transport av våra tjänster, så hjälper vi ju också dem i deras hållbarhetsarbete, säger Kristina Olsson och konstaterar att Coors samarbete med Autolease bygger på liknande principer.
Mats Silfver delar den bilden:
– Vi har samma mål och ambition – att vara en drivande kraft för en hållbar omställning.
Läs mer om Autolease produkter och tjänster