1515
Innehåll från AudiAnnons

Framtidens quattro – så funkar Audis elektriska fyrhjulsdrift

När Audi quattro lanserades 1980 innebar det en revolution inom personbilssektorn. Fyra decennier senare tar bilmärket nästa steg i utvecklingen – med elektrisk fyrhjulsdrift.

– Q4 e-tron är blixtsnabb och har en betydligt kortare responstid, säger Tobias Lind, utbildningsansvarig på Audi.

Läs allt om Q4 e-tron här 

Premiären för den första quattromodellen gjordes på Genevesalongen 1980. Sedan dess har närmare elva miljoner quattrodrivna Audi tillverkats.

Audi quattro har förändrat svenskarnas syn på fyrhjulsdrift, och än idag är Ur-quattron en ikon. 

– Varumärket Audi är helt enkelt synonymt med quattro. Vi erbjuder fyrhjulsdrift till alla våra modeller utöver A1. Med framgångarna för quattro inom motorsport har vi dessutom visat världen hur fantastiskt det är med fyrhjulsdrift, säger Tobias Lind.

Han är övertygad om att lanseringen av Audis första elbil, e-tron, är en lika viktig milstolpe som lanseringen av Audi quattro. 

– Med helelektriska bilar har våra ingenjörer helt andra möjligheter att finslipa egenskaperna i fyrhjulsdriften eftersom de inte behöver ta hänsyn till samma mekaniska utmaningar som finns på bilar med förbränningsmotor. Den absolut största skillnaden är att en elektrisk quattro är blixtsnabb och har en betydligt kortare responstid.

20 elbilsmodeller inom fyra år

Antalet kunder som efterfrågar eldrivna bilar ökar i ett snabbt tempo. Enligt Tobias är eldrivna modeller lika med framtiden.

– Det är helt avgörande för att vi ska minska vår klimatpåverkan och en viktig del av vår företagsstrategi. Redan i år har vi åtta elbilsmodeller i programmet. Fram till 2025 planerar vi för att ha hela 20 elbilsmodeller. 

Q4 50 e-tron quattro är försedd med två elmotorer för elektrisk fyrhjulsdrift som totalt ger en maxeffekt på 299 hk (220 kW) – tillräckligt för att göra noll till 100 kilometer i timmen på 6,2 sekunder med en topphastighet på 180 kilometer i timmen. 

– Det är definitivt siffror som sticker ut även om accelerationen inte är det viktigaste när det gäller en quattro. Då är både körkänslan och framkomligheten av större betydelse, avslutar Tobias.

Läs allt om Q4 e-tron här 

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?