1515
Innehåll från AudiAnnons

Dyrare mil med tjänstebilen – så påverkas din ekonomi

Nu blir det dyrare med tjänstemil i tjänstebil – men höjningen behöver inte bli allt för kännbar.

– Samtidigt gäller det att hålla koll på de nya reglerna. Det påverkar både företaget och den enskildes ekonomi, säger Charlotte Krushage, Head of Fleet Sales på Audi.

Läs om Q4 e-tron som tjänstebil här 

Nyligen beslutade riksdagen för nya riktlinjer kring förmånsbilar, vilka träder i kraft den 1 juli. Förslaget innebär att två delbelopp i schablonberäkningen ändras för bilar registrerade efter den 1 juli. Det handlar om det prisrelaterade beloppet och det ränterelaterade beloppet. I och med ändringarna kommer bilarnas genomsnittliga värdeminskning speglas mer korrekt jämfört med i dag, samtidigt som även räntekostnaden vid lånefinansiering av bilköp beaktas.

– Jag kan förstå att folk tycker att det är lite snårigt med reglerna, men som företagare är det oerhört viktigt att ha koll på dem. Det påverkar både företaget och den enskildes ekonomi, säger Charlotte Krushage.

I och med de nya reglerna blir det dyrare att ha tjänstebil. Grundidén är att det inte ska vara en förmån för en förmånstagare som kör tjänstebil, utan att det ska vara lika kostsamt som om du har en privatbil. 

– Vi som arbetar med ett premiummärke som bland annat har sett en progressiv skattedel i förmånsvärdesberäkningen tidigare kommer att se att den planar ut, vilket kommer vara en fördel då kostnadsökningen procentuellt inte blir lika hög på bilar som kostar mer än 7,5 basbelopp. Som företagare finns det ingen anledning att behöva mötas av obehagliga överraskningar om man tar del av den information vi presenterar, säger Charlotte.

På audi.se finns en bilkonfigurator där man kan ”bygga sin Audi” och räkna ut förmånsvärdet. 

– Vi har gjort den för det är viktigt att man ska kunna se månadskostnaden för sin bil och förstå vad det faktiskt kostar. I dagsläget är det inte inköpspriset som är viktigast utan vad månadskostnaden är på bilen, och därmed förmånsvärdet för föraren. 

Q4 e-tron spelar en central roll i Audis elektrifieringsstrategi – Q4 e-tron attraherar det breda och snabbt växande marknadssegmentet för kompakta SUV-modeller. Bilen blir en attraktiv instegsmodell till Audis elbilsprogram. 

– Förutom att bilen drivs på el till hundra procent, har lång räckvidd (upp till 51 mil) och har många tekniska innovationer är det en riktigt bra tjänstebil med låg månadskostnad både för företaget samt för föraren. Inte minst blir driftskostnaderna betydligt lägre, avslutar Charlotte.

Vill du räkna ut förmånsvärdet på din tjänstebil? Surfa in på audi.se och beräkna förmånsvärdet på dina nya tjänstebil. 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?