Annons
Innehåll från AteaAnnons

Bakom välfärdstekniken finns ett hjärta som klappar för de äldre

Genom att kombinera verksamhetskunskap med välfärdsteknik har Atea som mål att skapa bättre förutsättningar för den äldre generationen att kunna leva ett så självständigt och gott liv som möjligt. Som rådgivande aktör hjälper man äldreomsorg och hemtjänst i offentlig sektor att se helheten kring digitala funktioner som kan generera nytta för brukare, medarbetare och verksamhet.

– Vi blandar specialister inom ny teknologi och infrastruktur med personer som har lång erfarenhet av vård och omsorg, för att kunna ge äldreomsorgen stödet de behöver för att göra skillnad för våra äldre och verksamheternas arbetsmiljö. Någonting vi i vårt avlånga land verkligen behöver är bättre förutsättningar för medarbetare inom vården att kunna, och orka, ge den vård varje individ behöver. Alla har rätt få känna sig sedda, trygga och väl omhändertagna, berättar Malin Sölsnaes, chef för satsningsområdet Äldreomsorg på Atea.

Välfärdsteknik förbättrar äldreomsorgen

För att äldreomsorgen inom kommunerna ska se nyttan med digitala funktioner krävs en bakomliggande strategi för hur man med hjälp av välfärdsteknologi på bästa sätt skapar en fin arbetsmiljö som ger tid till omvårdnad och mänsklig kontakt. Inom äldreomsorgen arbetar människor som är bra på att ta hand om andra, se individuella behov och skapa möjligheter till en god livssituation.

Tyvärr finns en misstro kring välfärdstekniken, en rädsla och oro för att de tekniska alternativen såsom robotar och AI ska ta över arbetsuppgifter och eliminera den mänskliga faktorn i omsorgen. Syftet med välfärdsteknik är i själva verket tvärtom, förklarar Malin. Med all den nya smarta teknik som finns kan vissa arbetsuppgifter digitaliseras och automatiseras för att på så sätt frigöra mer tid för mänsklig omsorg.

– Man behöver möjliggöra en fin arbetsmiljö inom äldreomsorgen så att medarbetarna orkar gå till jobbet och vara våra mor- och farföräldrars hjältar varje dag. Med välfärdsteknik kan vi hjälpa fler äldre till en ökad självständighet och ge medarbetare inom äldreomsorgen tid till att ha vardagliga samtal och faktiskt se brukaren, säger Malin.

Uppdaterade ramavtal för upphandling

Vår omvärld förändras snabbt och vi ställs inför många nya utmaningar, inte minst den senaste tidens utveckling kring covid-19 som drabbar de mest sårbara hårdast. Det väcker många diskussioner om hur digital teknik kan vara en möjliggörare genom exempelvis bra och trygg distansvård, och teknik för tillsyn och egenvård. Det är en attitydförändring som är positiv. Samtidigt behövs ett modigt ledarskap och nya sätt att applicera regelverk för upphandling, om vi ska nå fram.

– Det finns ett glapp där rådande ramavtal inte hänger med teknikens utveckling, vilket skapar rädsla och osäkerhet kring att upphandla med avtal som inte riktigt är fullt korrekta. Det gör att kommuner som vill köpa välfärdsteknik kan bli bromsade av en osäkerhet. Där måste vi samarbeta mellan privat och offentlig verksamhet för att hitta en väg framåt om vi ska kunna erbjuda en ny typ av vård och omsorg, säger Malin.

Tre viktiga förutsättningar för att lyckas med välfärdsteknik

Helhetsperspektiv - Skapa ett nav i verksamheten med övergripande ansvar och kunskap om välfärdstekniska frågor. Det är viktigt att någon äger frågan om hur man bäst skapar en fungerande och optimerad helhet.

Lyft nyttan med tekniska lösningar - Digitala funktioner och smarta tekniska lösningar ger direkt nytta och fina effekter, bland annat i form av ökat självbestämmande för brukaren, bättre arbetsmiljö för medarbetaren och som attraktionskraft för både ny och befintlig kompetens.

Den mänskliga kontakten - Den är viktig för hälsa och välbefinnande. Ny teknik inom äldreomsorgen kan vara en möjlig lösning att frigöra kvalitetstid till förmån för både brukare och en hårt belastad personal.

För mer information, besök www.atea.se 

Om Atea

Atea är den ledande leverantören av it-infrastruktur i Norden och Baltikum, och drivande inom informationsteknologi på den svenska marknaden. Våra 2 600 specialister, från Malmö i söder till Kiruna i norr, förser kunder med spetskompetens, produkter, tjänster och lösningar. Vi finns nära din verksamhet, på ett trettiotal orter över hela landet.

Mer från Atea

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Atea och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?